”Så kan telekomföretag skapa konkurrensfördelar med automatisering”

krönika Om tjänsteleverantörer ska förbli konkurrenskraftiga i dagens osäkra ekonomiska klimat och fortsätta att förnya sig samtidigt som de hanterar affärskostnader och tidseffektivitet, är automatisering en nödvändighet. Det skriver Ian Hood på Red Hat i en krönika.

”Så kan telekomföretag skapa konkurrensfördelar med automatisering”

Tjänsteleverantörer ställs inför allt tuffare krav från kunderna, och de måste vara duktiga på att erbjuda nya digitala tjänster med jämna mellanrum. Samtidigt måste de sänka sina driftskostnader för att förbli konkurrenskraftiga. Med den senaste automationstekniken kan tjänsteleverantörer bli mer effektiva och hantera ökande nätverkskomplexitet i stor skala. Detta då de kan minska repetitiva, manuella uppgifter för sina utvecklingsteam, underlätta beslutsfattande, få bättre kontroll och bli mer effektiva i sina processer.

Det räcker inte längre att fokusera på domänspecifika nätverkskonfigurationer och tjänstedistributioner. Organisationer behöver expandera automationsinsatserna över organisationsgränser, bort från uppgiftsbaserade åtgärder till ett mer holistiskt tillvägagångssätt – där allt automatiseras sömlöst, från infrastruktur till nätverk och affärsapplikationer.

Varför holistisk automation?

Gartner myntade nyligen termen ”hyperautomation”, vilket syftar på att snabbt automatisera så många affärs- och IT-processer som möjligt för att uppnå skalfördelar och optimerad affärseffektivitet. IT-automation är en grundpelare i detta. En tydlig automatiseringsstrategi kan ge enorma fördelar genom förbättrad effektivitet, säkerhet, snabbhet, smidighet och konkurrenskraft över affärsverksamheten. Det kan göra det möjligt för utvecklings-, drift- och säkerhetsteam att bli mer produktiva samtidigt som man minimerar fel relaterade till övervakning och rapportering om äldre system, molntjänster och AI-modeller.

De nyckelområden som tjänsteleverantörer måste överväga för en framgångsrik organisationsövergripande automationsstrategi är:

Lägg grunden för säker automatiserad infrastruktur

För det första måste tjänsteleverantörer anamma en dynamisk mjukvarudriven modell. Detta möjliggör kontinuerlig innovation genom accelererad driftsättning och livscykelhantering av applikationer. Istället för genom manuella processer operationaliseras infrastrukturen genom en samling programvarukommandon och verktyg med öppen källkod som kan automatisera alla aspekter av verksamheten.

Zero-touch provisioning (ZTP) hjälper till med denna förändring. Det innebär att automatisera konfiguration och hantering av infrastruktur, utan att fysiskt interagera med enheter. Detta är särskilt användbart för att hantera komplexiteten hos ny nätverksinfrastruktur – till exempel bandbredd, skala och latenskrav för 5G och radioaccessnätverk (RAN).

ZTP ökar frekvensen och tillförlitligheten för nätverksprovisionering och distribution, förenklar processen samt gör den snabbare och säkrare att skala. Detta förbereder tjänsteleverantörer för ytterligare framgång inom deras infrastruktur, nätverk, moln, edge och affärsapplikationer.

Bädda in säkerhet i allt

Säkerhet måste vara inbäddad; inte ett tillägg. Det är viktigt att själva automatiseringsprocessen är byggd för att minimera risk. Säkerhetslösningar måste implementeras tidigt i utvecklingsprocessen, över hela infrastrukturen och applikationsstacken samt under hela mjukvarans livscykel. Att integrera säkerhet i arbetsflöden inom utveckling (DevSecOps) är grundläggande för heltäckande automatiserad säkerhet.

Samtidigt kan automatisering stödja zero trust-strategier för säkerhet, där alla aktörer – inom eller utanför nätverket – måste auktoriseras och kontinuerligt verifieras innan de får tillgång till något inom nätverket. En zero trust-process börjar med att allt låses. Sedan, baserat på affärspolicy, kan nätverket, infrastrukturen, applikationerna öppnas för autentiserade användare. Automatisering kan stödja implementeringen av policyn, effektivisera processen för att ge åtkomst till verifierade medarbetare och minska risken för mänskliga fel.

Att tillämpa ZTP i kombination med zero trust gör det möjligt för tjänsteleverantörer att automatiskt och säkert distribuera mjukvara och nätverksuppgraderingar över flera platser i stor skala, utan mänskligt ingripande – något som inte enkelt uppnås med traditionella distributionsprocesser.

Utöka automatiseringen i hela företaget

Även om tjänsteleverantörer redan automatiserar uppkopplingstjänster, måste de nu tillämpa det på applikationsnivå för att förbättra en kunds verksamhet. Detta tar inte bara hänsyn till nätverket och infrastrukturen, utan också ett tredje lager: affärsapplikationerna.

Det handlar om att tänka på att tillämpa automatisering mer brett på företagserbjudanden, oavsett om det är hur beställningar behandlas, hur en tjänst används eller hur organisationer extraherar data från ett system på en viss företagsplats.

Att välja en enda plattform som kan skalas över hela organisationen kan förbättra den totala effektiviteten och produktiviteten, och gör det möjligt för olika team att samarbeta och arbeta tillsammans snarare än i silos. En integrerad plattform med livscykelstöd kan också minska tiden som läggs på förvaltning och underhåll.

Framtiden för automation: AI och händelsedriven teknik

Att tillämpa AI på automatisering är som att ge automatiserade funktioner en hjärna. AI-drivna insikter och prediktiva händelsedrivna åtgärder driver ännu mer effektivitet, säkerhet och motståndskraft.

Till exempel kan AI hjälpa automatisering att intelligent förutsäga optimeringsbehov. Baserat på dessa förutsägelser och tidigare data kan förbättringar göras automatiskt för att ge bättre prestanda och därmed bättre upplevelse för slutanvändare.

På så sätt kan resurskrävande uppgifter överföras till de automatiserade systemen. IT-team kan sedan fokusera på värdeskapande aktiviteter och använda sina specialistkunskaper för att möta affärsbehov.

Automatisera nu för framtida framgång

Om tjänsteleverantörer ska förbli konkurrenskraftiga i dagens osäkra ekonomiska klimat och fortsätta att förnya sig samtidigt som de hanterar affärskostnader och tidseffektivitet, är automatisering en nödvändighet.

Istället för att fokusera på enskilda delar av ett företag, kan framgången skalas genom att automatisera över en organisation som helhet. Genom att göra det kan tjänsteleverantörer ta ett helhetsgrepp på automatisering och använda det både för att minska kostnader och också för att skapa konkurrensfördelar.

Ian Hood, är chefsstrateg för global industries på Red Hat

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.