Tio medlemsländer i EU, däribland Sverige har stängt ute kinesiska telekomleverantörerna Huawei och ZTE från 5g-näten. I Tyskland, som har mycket kinesisk utrustning i sina mobilnät pågår nu en hätsk debatt om hur de kinesiska teknikjättarna bör hanteras.
Så mycket kostar det att slänga ut Huawei från tyska järnvägssystemet
Branschen
I Tyskland pågår just nu en intensiv debatt kring ett eventuellt förbud mot Huawei och ZTE-utrustning i landets kritiska infrastruktur. Ett sådant beslut skulle kunna bli dyrt. Inte minst för Deutsche Bahn.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Ett eventuellt förbud mot vissa kinesiska komponenter skulle kunna få stora ekonomiska konsekvenser. Om det statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn skulle tvingas byta ut alla Huawei-komponenter skulle slutsumman landa på 400 miljoner euro rapporterar Spiegel.
Deutsche Bahn är som många företag och organisationer just nu inne i en omfattande digital transformation.
Utöver den höga prislappen, skulle ett förbud mot Huawei-komponenter också resultera i att projektet försenas i fem till sex år skriver Spiegel, och hänvisar till interna företagsdokument hos Deutsche Bahn.