Så prioriterar Tele2 den offentliga affären 2023

Branschen Ett tydligare hållbarhetstänk, ett större fokus på säkerhet, och en större efterfrågan på helhetslösningar. Det är några av trenderna Sofia Ahlmark Hyvärinen ser i årets offentliga upphandlingar. För Telekom idag berättar chefen för Tele2:s företagsaffär mer om operatörens prioriteringar.

Så prioriterar Tele2 den offentliga affären 2023

Att upphandla telefoni kan vara en omfattande process för kommuner, regioner och myndigheter. Precis som i samhället i övrigt ställer de offentliga organisationerna allt högre krav på hållbarhet och säkerhet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

I år kommer flera offentliga organisationer att upphandla sin telefoni. Här berättar Sofia Ahlmark Hyvärinen, chefen för Tele2:s företagsaffär om företagets prioriteringar för året.

Vilka är årets viktigaste telefoniupphandlingar? 

– Vi har förstås bra koll på årets upphandlingar, men vilka vi bedömer som de viktigaste är ingenting vi vill dela med oss av. Om jag ändå ska nämna någon så har Skatteverket annonserat att de kommer att upphandla telefoni i år. Dessutom så är det ett flertal andra större myndigheter som avvaktat med upphandlingar under pandemiåren, som vi nu förstås hoppas kommer med upphandlingar under året. 

Ser ni några nya trender i år bland de offentliga upphandlingarna? Vad efterfrågar de offentliga organisationerna? 

– Säkerhet och hållbarhet har blivit ännu viktigare. Dessutom ser vi att många i det offentliga precis som i den privata sektorn ser över sina organisationer och sina fokusområden för att effektivisera. Det gör att helhetslösningar efterfrågas mer än tidigare och då känner vi att vårt network as a service-erbjudande ofta ligger väldigt rätt. 

Upplever du att kommunerna, regionerna och myndigheterna blivit bättre på att upphandla?

 – Ja, jag tycker att upphandlingsunderlagen de senaste åren generellt sätt har hållit en hög nivå. Med det nya ramavtalet har det dessutom blivit betydligt lättare att göra avrop. I synnerhet för dem som inte har stora egna resurser att lägga på upphandlingar. Vi på Tele2 hade dessutom förmånen att landa väldigt väl hos Kammarkollegiet vilket vi förstås är väldigt nöjda med. 

 Är det något särskilt de offentliga organisationerna som ska telefoniupphandla i år borde tänka på? 

 – Tänk verkligen igenom era behov innan ni kliver in i en upphandling. Om man inte har så kundspecifika och avancerade behov så behöver man tack vare det nya ramavtalet inte lägga tid och resurser på att konkurrensutsätta utan kan göra enkla avrop, detta gäller exempelvis för mobilabonnemang. Annars är vår rekommendation att man upphandlar för att få specifika svar på sina behov. 

 Vad har Tele2 för strategi för att vinna offentliga upphandlingar?

 – Det är inte många aktörer på den svenska marknaden som kan erbjuda de helhetslösningar som den offentliga sektorn efterfrågar. För oss på Tele2 handlar det mycket om att dels ha ett nära samarbete med våra befintliga kunder. I min mening är vi den ledande leverantören till Sveriges regioner och det är för att vi har ett nära samarbete med våra kunder och hela tiden tar fram nya ännu bättre helhetslösningar. Sen är det också så att hållbarhet och säkerhet aldrig varit viktigare än vad det är nu och där ser vi att vår egen strategi går väldigt väl ihop med samhällets utveckling.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.