Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Så ser Microsoft på framtidens samarbete

Företaget Teknik är inte problemet – utan kulturen. Framgångsfaktorn för att lyckas få till effektivt samarbete ligger inte i ett nytt system utan i företaget självt.
– Det svåraste är att få till beteendeförändringar, säger Henrik Byström på Microsoft.

Så ser Microsoft på framtidens samarbete

I dag innebär samarbete och teamwork något helt annat än hur det var förr i tiden. Men hur ska man gå tillväga för att få ett effektivt samarbete då medarbetarna sitter i andra länder, är ute och far eller jobbar hemifrån?
Numera finns det flera olika samarbetsplattformar som öppnar upp möjligheter – men enligt Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace och Microsoft 365 på Microsoft, är det bara en startpunkt,

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Att rulla ut ny teknik går snabbt. Det är inget problem, men att få till förändringar tar tid. Det jag ser som en framgångsfaktor hos de organisationer som lyckas är att man använder allas kunskap. Där har man tagit in kompetens från HR, it och sälj. Tillsammans kan de få folk att förstå varför man ska använda tekniken och få in värdet i att göra förändringen. När det lyckas blir resultatet att det känns ”lite fel” att jobba på det gamla sättet. Här har it en väldigt viktig roll i att coacha organisationen, säger han.

Arbetar med olika loopar

Inom Microsoft arbetar man med olika så kallade loopar. Enkelt förklarat: I den yttre riktas information till hela organisationen, som när allmän information ska ut eller när man vill ha en fråga besvarad från någon i hela bolaget. I den inre loopen så möts arbetsgrupper och individer i diskussioner och samarbetsprojekt.
I Microsofts fall är Teams kanalen för det senare.

– Vi måste kliva från inboxen som en informationskanal. Epost fungerar om det är små korta kontakter, men de som använder Teams i den inre loopen – för dem ser vi stora förbättringar. Vi ser att kunder som jobbar med teams har en accelererad användning av det. Trenden är att det blir fler videomöten, möten startar snabbare, arbetsgrupper blir snabbare och är lätta att ta sig in i och ur.

Måste synliggöra värdet

Och just det här är den springande punkten. Allt för många organisationer har köpkraft men inte förändringsvilja. När det går bra nöjer sig många med att fortsätta i samma hjulspår istället för att förbereda sig för framtiden.

– Vi måste synliggöra värdet för att kunna driva förändringen. Vi ser att Teams i sig är en revolution när folk använder det. Men det behövs mer än att bara slå på tekniken, säger han.

Det är ingen nyhet att yngre är snabbare på att ta till sig ny teknik än äldre, men här menar Henrik att en bra samarbetsplattform enkelt kan överbrygga det.

– Teams kan vara endast en röstkanal. Men man måste tänka på samtal som att äta godis, gott men inte bestående, informationen i det försvinner när samtalet är avklarat. Och sitter man i ett projekt där fler behöver informationen så är det bättre att spela in mötet och dela eller en transkribering ut i en chatt skulle göra att resten av projektet får ta del också och kan använda insikterna från samtalet. Här måste man coacha varandra och inspirera till förändring.

Du måste kunna knyta in externa parter

En annan framgångsfaktor för att transformationen ska kunna ske är att man inser, både från teknikleverantörshåll och inom organisationen, att den är ständigt pågående.

– Att knyta ihop modernt samarbete innebär att du måste kunna knyta in externa parter. Det handlar dels om att öppna upp för tredjepartsprodukter, men även hur samarbetsplattformen har möjlighet att fläta in externa parter. Vi har jobbat med det här länge och ser att beteendet är likadant överallt, man vill enkelt kunna få in Trello och andra tredjepartsappar – och det har vi sett till att det går.

Nästa stora nyhet

Men hur kommer det se ut i framtiden. Vad är nästa stora nyhet inom det digitaliserade samarbetet? Här tror Henrik att ai är något som kommer att ta större plats.

– Tänk dig att boka mötet genom ai, den kommer sedan med kameran känna igen vilka som är med och vem som pratar. Chatbotar kommer också bidra med stöd för organisationen som ett komplement till ai, säger Henrik Byström.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter