Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Så tog Mitel steget hem

Distansarbete Nu är vi många som jobbar hemifrån. Telekom idag inleder idag en serie för att vi ska kunna lära av varandra om hur man bäst flyttar hem. Först ut Mitel.

Så tog Mitel steget hem

Råden från myndigheterna är tydliga; alla som kan jobba hemifrån bör jobba hemifrån. Ett av bolagen som snabbt flyttade hem hela den cirka 150 personer stora arbetsstyrkan är telekombolaget Mitel.

Telekom idag videoringde till marknadschefen Jonas Carlson som berättade om hur det gick till.

– Vi är ju ett amerikanskt bolag så det har varit tydligt med hur vi ska göra. Vi hade en säljkickoff i slutet av februari och efter det började det komma väldigt mycket information om att den här sjukdomen fanns och att den kanske skulle sprida sig ut från Kina.

– Vi tog då snabbt fram guidelines för hur vi skulle hantera event, möten och andra sådana saker som sen skickades ut till alla anställda. Den här informationen kompletterade vi sedan med information på många internsidor med hur vi skulle förhålla oss till resor och jobb hemifrån.

När flyttade ni hem kontoret sen?

– I mitten av mars kom en ”work from home first”-policy och ännu tydligare reserestriktioner. Sen gick det fort. Nästan alla i Sverige flyttade hem över natten och det enda som kunde göra det lite svårare direkt var om man hade hemförhållanden där det var svårt med att ha någonstans att jobba och om man inte hade direkt tillgång till de verktyg som man behöver. Men det kunde vi i de flesta fall lösa väldigt snabbt också.

När flyttade du hem?

– Jag har bara varit på kontoret en gång sedan den 3 mars, och det var när vi körde vårt webinar i förra veckan och jag behövde stabilare uppkoppling än jag har hemma. Annars fungerar det fantastiskt bra för oss alla att jobba hemifrån. Störst skillnad har det kanske varit för våra säljare som är mer vana att mötas fysiskt och behöver hitta nya sätt att jobba.

Vilken utrustning har du på ditt kontor hemma?

– Jag har en laptop med softphone med extern skärm och externt tangentbord och ett headset. Så har jag en mobiltelefon precis som alla andra. Det enda jag faktiskt saknar här är en bordstelefon med alla snabbknappar och så. Det här är samma utrustning som de flesta av oss på Mitel använder och sen finns det några, som till exempel vår telefonist, som har mer utrustning.

Mitels nya verktyg Miteam Meeting.

– Därutöver använder vi framför allt våra egna tjänster där vi ganska nyligen lanserat vår videomötestjänst i Miteam Meetings. Den släppte vi som egen tjänst istället för som det var tänkt från början att vara en del av vår uc-lösning Micollab. Vi har mycket videomöten och en del av de interna mötena är att vi kör nordiska fikamöten varje dag och att man videoringer till varandra för saker som man kanske bara skickade en chattfråga på kontoret eftersom man behöver det sociala kittet nu när man inte träffas på samma sätt. Om man nu kan prata om positiva effekter i dagens situation skulle det vara att jag numera använder Miteam Meetings även privat, till exempel för styrelsemöten i vår bostadsrättsförening och för att hålla kontakten med familj och släkt som bor på annan ort.

Vad tycker du har fungerat särskilt bra i er flytt hem?

–   Det är många saker, men en sak som jag tänker på är att HR har arrangerat webinarier om vad man bör tänka på när man jobbar hemifrån och hur man ska hantera både den speciella fysiska och psykiska situation som det här innebär. Det kan handla om att gå ut och gå en promenad när du vaknar för att få det att likna att du tar dig till jobbet och andra saker som gör att du kan hålla gränsen mellan det privata och jobbet. Det är väldigt viktigt att få med omtanken om alla nu.

Nu har ni som telekombolag ju alla tjänster ni behöver, men hur skulle det här ha fungerat om ni inte hade haft det?

– Hade vi varit kund till Mitel istället och kört vår växel, kontaktcentertjänst eller något annat så hade vi kunnat göra samma sak, kanske att vi hade behövt några fler licenser. Allt som är nytt här som så många inte använder än är videomöten eftersom vi precis har lanserat den tjänsten. Tekniskt är det ganska enkelt och det mesta lösningar finns redan på plats med VPN, brandväggar och sådant. Det svåra är istället de mjuka värdena med coaching av medarbetare och att behålla rätt balans i livet så att man inte jobbar för lite eller för mycket.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter