Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Så tog SL fram sin smarta voicebot

Ai En robot som ska klara av att planera resor – men även kunna klura ut vad kunder menar. SL:s voicebot är en skräddarsydd lösning där Releasy och Google står som arkitekter.

Så tog SL fram sin smarta voicebot

När SL ska framtidssäkra sin service och på ett bräde kunna leverera både personlig och snabb hjälp – då krävdes det nya digitala verktyg. Lösningen var en robot som via telefon ska klara av att planera och informera kunder om när, hur och vart de kan resa inom länet.

Efter att ha gjort en upphandling så stod det klart att företaget Releasy hade en bra lösning.
– SL ville ha en voicebot-lösning som var skalbar och de alternativ som finns ute på marknaden har krävt extremt mycket av de som äger den. Därför tog vi med Google i detta, och på så sätt kan de sköta en del av det bakomliggande samtidigt som vi kan utveckla slutlösningen, säger Anton Valentiner på Releasy.

Men vad är det då som skiljer Releasys lösning mot vilken telefonrobot som helst? Anton säger att det unika är reseplaneraren och hur den fungerar.
– Det som är speciellt är att reseplaneraren ska kunna förstå dig oavsett hur du uttrycker dig. Där har vi lagt mycket jobb på hur den ska uppfatta olika formuleringar. Den förstår om du säger saker som ”jag vill ha en reseplanering”, ”jag vill åka från Mall of Scandinavia till Gnesta”, eller ”jag ska till Gnesta och vill vara framme vid 17”. I samtliga fall så utläser den information, efterfrågar vad som saknas och sedan presenterar det. Det går att uttrycka reseönskningar på väldigt olika sätt och därför måste voiceboten jobba med kontext på ett helt nytt sätt.

Bra resultat kräver träning

Det låter kanske enkelt men det finns en hel del fallgropar. Gator, stationer och platser heter samma eller liknande saker – vilket innebär att lösningen måste kunna bena ut vad kunden menar.
– Där måste vi jobba med tvetydigheter där det finns olika alternativ till ett svar – så då måste voiceboten fråga kunden vilken hen menar. Så det är gäller att ha tränat roboten bra, säger Anton.

Den nya voiceboten implementerades i oktober och hittills har den fungerat bra. Anton säger dock att även om det var en lyckad lansering och att lösningen fyller de funktioner man var ute efter, så återstår ännu mycket jobb.
– Vi är inte färdiga än. Det är fortfarande en robot så vi har inte uppnått fullständig känsla av ett sömlöst samtal. Sen utvecklar vi även funktionaliteten mer så att det ska gå att göra mer saker med den. Parallellt så jobbar ju även Google med träningen så att förståelsen för roboten blir bättre.

Google en viktig grundsten

Och just att använda Googles ai som grund har varit en förutsättning för att få SL-lösningen på plats så snabbt.
– Absolut hade vi kunnat bygga allt själv, men då hade det krävts otroligt mycket jobb som vi fick gratis med Google. Vi gjorde det på sex månader, men utan Google hade det krävts flera år. Det Google gör är att ge oss en funktion i form av att robot har en enorm förståelse. Säger du Stockholm så fattar den att det är en stad och så vidare. Den har mallar för hur den ska förstå saker som vi inte behövt göra. Sen har den ju talet och vokabulären klart – så vi behöver inte berätta för den hur den ska uttala vissa saker. Det gör att vi har kunnat lägga tiden på att träna den mot de saker vi vill att den ska klara av, säger Anton.

Men även om lösningen är stabil så finns det mycket jobb kvar. Anton säger att det i vissa fall finns språkförbistring som roboten inte klarar av, men han är övertygad om att det inom kort är åtgärdat.
– Brytning har vi haft ett fåtal problem med, men det handlar ju mer om uppfattningen som Google har. Svenska är ett relativt nytt språk för Google, men det blir bättre och bättre.
Så när blir då SL-lösningen färdig? Anton svarar att det tror han inte den kommer att vara någonsin.
– Det vi har sagt är att lösningen ska vara levande. SL gör ju förändringar hela tiden – så då måste ju lösningen vara följsam där. Det vi ska se till är att den svarar upp mot kundernas problem,

Spännande framtid och stor potential

Även om det är ett ständigt pågående utvecklingsprojekt, där det i det lilla handlar om att träna små saker, så säger Anton att den här typen av voicebots kommer att ta enorma kliv inom kort.
– I Sverige är den här typen av lösning väldigt ny. Men om man tittar på hur långt de kommit i övriga världen så finns det så otroligt mycket potential i Google. Till exempel så finns det en betaversion med amerikanska språket där man kan läsa in sin egen röst. Så ta SL, de har ju en egen röst de använder sig av. Här skulle man kunna ta och läsa in den, applicera Google, och då låta roboten få den rösten. Det här är superintressant och jag tror att det handlar om högst två år innan vi får se det i Sverige.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!