Experterna: Så väljer man rätt telefon till de anställda

Mobiltelefoner Vilka mobiler ska man erbjuda personalen? Frågan är inte helt enkel. Därför har Telekom idag frågat två experter om hur man ska prioritera.

Experterna: Så väljer man rätt telefon till de anställda

Det blir allt viktigare att ha en mobiltelefon som är anpassad till företagets kommunikationsstrategi. Samtidigt vill man ha en funktionell mobiltelefon med god prestanda till ett bra pris. Vad är det då man ska prioritera?

Telekom idag har ställt frågan till Fredrik Winbladh, Manager Advisor på Telavox – och Johan Littmarck, Commercial Product Manager på Telia. Här är experternas bästa tips till de som behöver hjälp att hitta rätt mobiltelefon till företaget.

Vad bör man titta på i sin behovsanalys?

Fredrik: Först behöver man veta hur telefonen ska användas inom företaget. En del använder den som sitt arbetsredskap, medan andra kanske bara använder den för att ringa. Därför måste man fråga sig vilket användningssyfte och krav man har på sin mobiltelefon.

Johan: Hur ser kommunikationsbehovet ut i verksamheten? Det behöver nödvändigtvis inte vara det samma över hela verksamheten. Exempelvis kan enheten för Produktionen ha ett medan enheten för administration kan ha ett annat. Andra frågor man ska ställa sig är ”har verksamheten behov av appar, ska man hantera säkerklassad information osv?”. Det är också viktigt att se vilka behov man har om man jobbar med appar och hur de operativa behoven ser ut när det gäller att ha tillgång till dem. Och hur ser behovet av användarprofiler ut?

Vilken prisnivå bör man lägga sig på för att balansera kvalitet/kostnad?

Fredrik: Vi brukar erbjuda våra kunder en budgetnivå och en premiumnivå. Den lägsta nivån ligger runt 1300–1500 kr, men inte lägre för att inte få presumtiv risk med de allt för billiga modellerna.

Johan: Vår uppfattning är att prisnivå inte alltid speglar funktionalitet och prestanda. Mobil prissättning idag sker baserat på efterfrågan, märke och så vidare. Vi rekommenderar alltid våra kunder att inte gå för lågt i prestanda (lägre prisnivå). Kostnaden för bristande kvalitet och ökat behov av support kostar mer än den faktiska inköpskostnaden.

Vilka funktioner/egenskaper är avgörande att telefonen har? Vad i företagets verksamhet styr detta?

Fredrik: Se till helheten och analysera vad personalen ska använda mobiltelefonen till. Det är väldigt olika från bransch till bransch. Olika roller inom företaget kan behöva olika typer av mobiltelefoner.

Johan: IP-klassning (vatten, tålighet), larmfunktionalitet inom exempelvis hälsa skulle kunna vara efterfrågade egenskaper.

Hur många telefoner bör de anställda ha att välja mellan?

Fredrik: Vi rekommenderar att inte ha för många modeller att välja mellan för att underlätta supporten till användarna. Det underlättar om personalen har samma telefon, eftersom att man då kan hjälpa varandra. Dessutom kan det vara bra att behålla ungefär samma modeller och inte välja en helt ny varje år. Att hålla samma strategi som företag så gör man det lätt för sig själv och sina användare.

Johan: Svårt att ge en rekommendation om antal, det har återigen att göra med den egna verksamhetens behov i slutändan. Man får inte heller glömma bort att val av mobil/tillverkare ibland väcker starka känslor hos användare. En rekommendation kan vara att erbjuda två modeller från respektive operativ.

Ska man alltid erbjuda både Android och Apple? Andra operativsystem?

Fredrik: Se till helheten hur företaget arbetar och kanske ha en modell som passar IT-modellerna på företaget. Valet av operativsystem ska överensstämma med företagets övriga policy.

Johan: Generellt så finns det inget svar på om man ska erbjuda det ena eller det andra. Det råder även olika uppfattningar hos våra kunder om detta. Många kunder ser ett stort värde i att välja enkelhet och bra support. (i form av minskade supportkostnader, kompetens, administration). Apputveckling generellt tenderar att mäkta med utvecklingskompetens för två olika OS, vilket gör att ett potentiellt tredje mobiloperativ måste erbjuda något utöver det som inte redan omhändertas av Android och IOS.

Har du några tips på modeller som du tycker utgör en bra jobbmobil?

Fredrik: De vanligaste jobbmobilerna är numera premiumvarianterna av iPhone eller Samsung. Ett bra budgetalternativ är Huawei.

Johan: Det beror på vilket företag det är och vilka typer av tjänster som finns på företaget. Det kan ju exempelvis finnas medarbetare med specialbehov som jobbar utomhus och behöver helt andra funktioner och kanske en stöttålig telefon jämfört med de som jobbar inne på kontoret. Vi ser att våra företagskunder väljer arbetstelefoner i både det högre och lägre prissegmentet.

Vad är en rimlig tidsperiod för att få byta in sin lur?

Fredrik: Efter 24 månader brukar de flesta av våra kunder byta in sin mobiltelefon.

Johan: Det finns ett antal aspekter man måste beakta här. Att du ska behöva byta mobil varje år på grund av upplevda prestandaproblem eller bristande funktionalitet känns inte rimligt. Här finns även miljöskäl och kostnadsaspekter. Vår uppfattning är att 19 månader är intervallet då kunder generellt byter ut sina mobiltelefoner men att 24 månader kan vara en rimlig rekommendation.

Finns det risker med att man är för snål i sin telefonpolicy?

Fredrik: Vårt huvudsakliga råd är att man inte ska snåla med mobiltelefoner. Billigare telefoner har sämre batteri, då behöver man ha med sig laddare mer i sin vardag. Antenn-kvalitén om kan också vara sämre, vilket resulterar i dålig täckning. Det kan också vara dålig ljudkvalité på billigare telefoner, exempelvis låg kvalité på högtalare och mick. Det kan bli en svag länk i kedjan mellan tjänst och användare.

Johan: Ur ett användarperspektiv kan ett begränsat modellprogram skicka fel signaler. Det vill säga en för ”snål ” telefonpolicy kan i värsta fall driva dolda kostnader om man exempelvis inte beaktar företagets säkerhetspolicy. Det är exempelvis aldrig bra att uppmana medarbetare att använda sina privata mobiler i tjänsten. Det kan skapa allvarliga säkerhetsproblem för arbetsgivaren.

Hur kan telefonbehoven skilja sig mellan stora, medelstora och små företag? Finns det risk för att man har en policy som inte matchar företagets faktiska storlek?

Fredrik: Nej det kan jag inte påstå. Mindre företag är mer rörliga och snabba att röra sig mellan telefonin, medan större företag är trögare.

Johan: Vi har svårt att se att behoven skiljer sig markant mellan små, medelstora eller stora företag vad gäller modellprogram. Ju större företaget är desto mer krävs av tydlig policy och riktlinjer. Vi ser att när företag växer snabbt så är policyn ett område som ofta glöms bort eller åsidosätts. Telefonpolicyn bör spegla den reella verkligheten för att användare ska kunna ta till sig den.

Har du eventuellt några exempel på felsatsningar hos företag?

Fredrik: Det är väl i så fall att företag har köpt det billigaste som finns på marknaden. Då har man fått problem med dålig täckning och svagare ljudkvalitet.

Johan: Vi har upplevt några exempel på inköp av modeller där företaget i fråga utan inrådan av oss som operatör/trusted advicer, gjort inköp av smartphones, där man endast sett till prestanda kopplat till lågt inköpspris. Vi ser även att kunder blir mer och mer medvetna om telefonens totala kostnad över dess livslängd och inte bara ser till dess inköpspris.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter