En mardröm för operatörer är att data och känsliga personuppgifter som härrör från deras kunder läcker ut – och det verkar vara precis vad som skett på amerikanska AT&T.
Operatören återställer lösenord efter dataläcka – 73 miljoner kunder berörs
säkerhet Miljontals nuvarande och tidigare kunder till AT&T berörs efter att kontouppgifter läckt ut på darknet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
För några dagar sedan gick man ut med information om att ett stort antal lösenord måste återställas, eftersom 73 miljoner nuvarande och tidigare kunder berörs av ett dataintrång.
De data som har läckt ut på det så kallade darknet ska vara från 2019 eller tidigare, vilket innebär att majoriteten av de som berörs, 65,4 miljoner, inte längre är kunder hos operatören, enligt Fierce Wireless.
AT&T uppger också att man kommer att erbjuda möjligheter till kreditövervakning, vilket gör att misstänkt aktivitet på kundens bankkonton kan upptäckas, i de fall behovet finns.
Operatören undersöker nu hur dataläckan kunnat uppstå, men efter en första analys konstaterar man att personlig finansiell information eller samtalshistorik inte verkar finnas bland de data som läckt. Däremot finns det i många fall uppgifter om kundens namn, e-postadress, adress, social security-nummer, födelsedatum och lösenord till AT&T-kontot.
En djupgående undersökning kommer nu att genomföras, där både interna och externa experter på cybersäkerhet kommer att delta.