RFID, Radio Frequency Identification, och är fortfarande ett relativt okänt begrepp för européer även om medvetenheten börjar öka, enligt Capgeminis studie där 2 000 personer tillfrågats. Bara 18 procent av de tillfrågade hade hört talas om teknologin. Det finns också fortfarande många missuppfattningar vad RFID är, även om konsumenterna börjar inse att teknologin kan innebära förbättringar i vardagen. Det behövs utbildning på området. Efter att ha fått teknologin förklarad för sig uppgav 70 procent av de tillfrågade att de skulle köpa produkter med RFID om det innebar färre bilstölder, 68 procent om det innebar att de snabbare kunde få tillbaka stulna föremål och 63 procent om det förbättrade säkerheten vid hantering av receptbelagda läkemedel.
Samtidigt visar studien att att många hade oro för risken av intrång. 55 procent var bekymrade eller mycket bekymrade över att RFID-etiketter gör det möjligt för företag att följa konsumenternas inköp. 59 procent var oroliga för att RFID-taggar kommer att leda till att informationen används fritt av tredje part. Av de tillfrågade som sedan tidigare kände till teknologin så var de flesta positiva till den eller hade inte bildat sig en uppfattning. Bar 8 procent var negativa.