Säkerhetsexperten: ”Operatörer som satsar på cybersäkerhet kan öka sin lönsamhet”

säkerhet Ronen Shpirer på Fortinet menar att säkerhetslösningar måste ses som en investering snarare än en kostnadspost och har några goda råd till operatörer som vill skynda på tillväxten.

Säkerhetsexperten: ”Operatörer som satsar på cybersäkerhet kan öka sin lönsamhet”

Cybersäkerhet och regelefterlevnad måste vara högt upp på alla operatörers agenda idag. Det konstaterar Ronen Shpirer, globalt marknadsansvarig för lösningar inom telekomsektorn på cybersäkerhetsföretaget Fortinet, när Telekom idag träffar honom i samband med Mobile World Congress.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Ronen Shpirer verkar själv ha ett komplicerat förhållande till jättemässan i Barcelona. Även om han finns på plats varje år beskriver han det som en utmanande och krävande upplevelse.

– En del av mig är avundsjuk på alla som inte åker till Mobile World Congress. Det är utmanande och utmattande.

Ronen Shpirer har jobbat på Fortinet i sju år. Innan dess var han anställd på bland annat Cisco och Motorola, vilket innebär att han har erfarenhet av telekombranschen och komplex nätverksinfrastruktur.

När vi frågar Ronen Shpirer om vilka de viktigaste budskapen som han vill förmedla till kunderna just nu är så kommer han genast in på de utmaningar som många operatörer står inför.

– Det har skett enorma investeringar i 5g, men det är investeringar som ännu inte har lett till någon större tillväxt. Nu ser vi hur flera telekombolag minskar investeringarna i ny teknik avsevärt samtidigt som man säger upp anställda.

Kan dela på kostnaden för radionäten

Ronen Shpirer ser att operatörernas spariver yttrar sig på flera olika sätt, inte minst när det gäller radioaccessnäten, som står för majoriteten av deras sammanlagda utgifter. Här är ett alternativ att dela på kostnaden för radionäten, bland annat genom att samarbeta när det gäller radiomaster och de fiberkablar som är anslutna till dem.

Ett annat sätt att minska kostnaderna är att låta exempelvis företag, industrier och shoppingcentrum bygga sin egen radioinfrastruktur som sedan olika operatörer får ansluta till, så kallad neutral hosting.

Men Ronen Shpirer varnar för att båda dessa exempel kommer med flera betydande cybersäkerhetsimplikationer, och om man inte hanterar dem på rätt sätt så finns det några potentiella problem som man måste vara beredd att hantera.

– Om du vill att era företagskunder ska konsumera mer än bara uppkoppling, som olika applikationer och tjänster, måste de veta att det är säkert och att deras compliancebehov inte påverkas. Som tjänsteleverantör måste du ta hand om detta och vi ser nu hur regelefterlevnad blir allt viktigare över hela världen eftersom många regeringar förstår operatörernas kritiska roll i ekonomin och samhället.

Ska ses som en affärsmöjlighet

Här menar Ronen Shpirer att det utökade cybersäkerhetsarbetet inte bara ska ses som något nödvändigt ont utan också som en affärsmöjlighet, eftersom man som operatör kan börja erbjuda cybersäkerhetstjänster till sina företagskunder.

– För att göra cybersäkerhet till en intäktsström kan du börja erbjuda säkra konsumenttjänster, antingen som standard eller något som får ert erbjudande att skilja sig från konkurrenternas. Du kan också sälja cybersäkerhetstjänster som en del av ditt företagserbjudande.

Här talar Ronen Shpirer om att erbjuda “digitalt välbefinnande”, där konsumenter får kontroll och utbildas i gott, digitalt beteende. Han ser också stora möjligheter att nå ut till mindre företag, som kanske inte har möjlighet eller kompetens att själva investera i cybersäkerhet men som ändå har stort behov av dessa tjänster.

– Vi gör redan allt detta på Fortinet och det har varit mycket framgångsrikt. En stor operatör i Europa som erbjöd privatkunderna digitalt välbefinnande såg en avkastning på investering inom sex månader.

Ronen Shpirer återvänder till compliance och de ökande kraven på regelefterlevnad som många företag i olika vertikaler nu står inför. Här ser han att säkerhetsarbetet kan hjälpa dem i compliance-arbetet och att du som operatör kan erbjuda en gemensam plattform som sedan kan finjusteras och anpassas för att leva upp till kraven i olika branscher.

Underlättar för personal i säkerhetscentret

Det går så klart inte att bortse från ai-tekniken när man samtalar med en säkerhetsexpert i dagsläget. Generativ artificiell intelligens har letat sig in i även de mest avancerade säkerhetsprodukterna och för några månader sedan lanserade Fortinet en ny tjänst, Forti-AI, som gör det möjligt att ställa fritextfrågor till tjänsten, exempelvis: ”Vad är den bästa strategin för att skydda sig mot liknande attacker i framtiden?”. Verktyget underlättar för personal i säkerhetscentret och låter dem svara på incidenter bättre och snabbare, medan de kan fokusera på de som är kritiska.

Ronen Shpirer vill dock inte att kunderna ska ha alltför höga förväntningar på vad ai-baserade säkerhetslösningar klarar av just nu och han är tydlig med att telekombolagens säkerhetsexperter inte kommer att förlora sina jobb inom en överskådlig framtid.

– Ai är inte en magisk lösning för cybersäkerhetsproblem. Däremot är tekniken utmärkt för att bearbeta enorma mängder information, så mycket som miljarder händelser varje dag.

Han berättar vidare att Fortinet sedan tre år tillbaka har inbäddade ai-motorer och funktioner för maskininlärning i sina produkter, något som gör det möjligt för dem att lära sig beteendet hos individuella nätverk, applikationer och api:er, och anpassa cybersäkerhet till dessa dynamiska miljöer.

Ronen Shpirers tre tips till operatörer:

  • Se inte cybersäkerhet som något nödvändigt ont och endast en kostnad. Se det istället som en intäktskälla och en möjliggörare för att hjälpa dina kunder.
  • Tänk på cybersäkerhet som en plattform och undvik att jobba i silos. Operatörer är av naturen uppdelade i olika team, vilket kan leda till komplexitet. På sikt påverkar det dessutom innovationsförmågan och framtagandet av nya tjänster på ett negativt sätt.
  • Säkerhetsarbetet blir allt viktigare i takt med att nätverken och tjänsterna blir mer komplexa. 5g är mycket mer komplicerat än 4g och 6g kommer att vara ännu mer komplicerat, så sikta på att ha ett enda kraftfullt lager av säkerhetsverktyg som är automatiserade och som använder sig av artificiell intelligens för att kunna öka produktiviteten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.