Sverige upplever en lägre andel skadligt innehåll i jämförelse med andra länder. Trots detta är frustrationen över bristande insatser hög visar en ny undersökning från EY. Deras studie Decoding The Digital Home undersöker förändringar i hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter. Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2500 är svenskar.
Svenskarna har högt förtroende för telekombolagen
säkerhet Svenskar uttrycker allt större oro över skadligt innehåll och datasäkerhet på internet, vilket har lett till att efterfrågan på åtgärder för en säkrare online-miljö ökar. Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolagen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
I Sverige uppger 32 procent att de regelbundet utsätts för skadligt innehåll, medan siffran i länder som Spanien och Sydkorea är betydligt högre, på 45 och 59 procent respektive. Hälften av de svenska hushållen anser att regeringen och tillsynsmyndigheter inte gör tillräckligt för att bekämpa skadligt innehåll.
Över hälften av svenskarna vill se borttagning av skadligt innehåll och användaravstängningar som primära åtgärder från techbolagens sida. Samtidigt anger 40 procent av de svenska respondenterna att de vill se mer sträng åldersverifiering och 28 procent vill ha större kontroll över vad de ser för innehåll.
Sverige har störst tilltro till telekombranschen av de tillfrågade länderna
Telekombolag har de högsta förtroendet när det gäller datasäkerhet, där 61 procent anser att bredbands- och mobiloperatörer hanterar deras data på bästa sätt. Svenska konsumenter har störst tilltro av alla länder i undersökningen där telekombranschen i genomsnitt har 48 procents tilltro i undersökningen.
– Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenternas stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad, säger Charlotta Kvarnström som är rådgivare till telekombranschen på EY.
Endast sex procent av svenskarna litar på att sociala medie-bolag hanterar deras data och använder dessa på ett lämpligt sätt.
Säkerhet och privatliv blir allt mer viktiga frågor
Mer än hälften av svenska hushåll är mycket oroade över att ai kommer att göra innehåll på internet mindre tillförlitligt. Utöver det har många hushåll även stora farhågor kring säkerheten och kontrollen över sina personuppgifter, vilket inkluderar ai:s potentiella roll som en katalysator. Endast 40 procent av svenskarna känner att de har kontroll över sina uppgifter på nätet, medan 45 procent tror att det är omöjligt att hålla uppgifterna säkra online.
– Vi ser att en tredjedel av svenskarna idag är villiga att betala för en säkrare digital närvaro. Detta pekar på att säkerhet och privatliv blir alltmer värdefulla för konsumenterna. Vi pratar ofta om risker med bedrägerier och digitala hot men det finns ett behov att kommunicera lösningar som skyddar personuppgifter och ger användarna större kontroll över deras digitala fotavtryck, säger Charlotta Kvarnström.