Salesforce på Dreamforce: ”Släng ut Co-pilot”

AI Salesforces ai-innovation Agentforce lanseras på Dreamforce24. Marc Benioff berättar om hur den nya tjänsten slår all annan ai med hästlängder.

Salesforce på Dreamforce: ”Släng ut Co-pilot”

För tre veckor sedan var Marc Benioffs keynote till årets stora konferens i San Francisco klar. Då slängde Salesforce vd och styrelseordförande ut den eftersom han ville flytta fokus till Agentforce – deras nya ai-plattform som han menar ska förändra både Salesforces erbjudande och sättet vi använder artificiell intelligens på företag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi är framme vid version 2 som vi kallar Atlas och vi börjar se fantastiska resultat, säger han under tisdagens keynote.

– Mot andra ledande modeller är vi två gånger så bra i träffsäkerhet och hallucinerings-andelar eftersom vi har en enorm fördel i all den data och metadata som finns i Salesforce-plattformen.


Tredje vågen av ai

Agentforce är den tredje vågen i AI-utvecklingen menar Marc Benioff. Den första vågen var predektiv ai, den andra co-pilots och den tredje är autonoma agenter som hanterar bestämda uppgifter självständigt. Kommande utveckling kommer att vara robotisering och generell artificiell intelligens.

Agentforce kommer under det kommande året bli tillgängligt i alla delar av Salesforces tjänster. Initialt har mycket fokus lagts på AI-förmågorna i kundtjänsten. 

Under keynoten demonstrerar Patrick Stokes, EVP på Salesforce, hur Agentforce fungerar för den amerikanska modekedjan Saks. De la en vecka på att bygga upp strukturen för en AI-agent i kundtjänsten – och sedan var AI-agenten Sophie igång.

I en livedemo ringer han upp Sophie för att ändra en webborder på en ny tröja till en annan storlek. Sophie hittar hans tidigare historik av köp och kan ändra storlek och boka om leveransen.


Snabb utveckling utan kod

Men när Patrick behöver tröjan tidigare kan inte Sophie längre hjälpa honom. Tre-fyra minuter senare har Patrick lagt till fler AI-funktioner till Sophie – utan att skriva en enda rad kod. 

Nu klarar hon av att både ändra storlek, ordna med ett annat leveranssätt samtidigt som både kunden och de enheter som påverkas internt får rätt information.

– Sophie och Agentforce funderade själva och kom på hur de skulle lösa problemet utifrån de aktioner som jag la till. Det som också är fantastiskt är att det fungerar överallt direkt – oavsett om vi använder röst, Apple Business messages eller i en chatt på vår webbsida, säger Patrick Stokes.

Enkelheten att använda Agentforce-tekniken är en stor skillnad mot co-pilot-vågen återkommer Marc Benioff till många gånger – både under keynoten och under den följande presskonferensen.

– Det har varit för mycket DIY, säger han. Vi har alla fått kämpa med visionen att få ihop co-pilots och LLM, de stora ai-modellerna, i verksamheterna. Det har varit få som har kunnat visa verklig nytta med ai, men våra kunder nu ser enorma framsteg. 

Det ska vara enkelt att rulla ut det här både för digitala och mänskliga arbetare – det ska inte behövas ai-experter på varje företag.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.