Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Salesforce vision: Torsdag blir den nya måndagen

Kontoret Vad har hänt med vardagen, när arbetet inte inramas av kontoret och ”nio-till-fem”? Nu delar Salesforce med sig av sin vision – och menar att torsdag mycket väl kan bli framtidens måndag.

Salesforce vision: Torsdag blir den nya måndagen

Det är inte länge sedan som Salesforce personalchef stack ut hackan och förklarade att den traditionella arbetsdagen är död. Folk kommer inte vilja kedja sig fast vid kontorsstolen i framtiden och när pandemin släpper och vardagen så sakteligen ska göra återtåg – kommer gamla perspektiv att inte få vara med på tåget.

Det man på Salseforce ser framför sig är att när de börjar kontorsöppningen i USA i maj… så verkar det som att det blir glest i inledningen av veckan. Faktum är att man från företagets sida, med erfarenhet av att redan ha öppnat flera kontor världen över, ser att torsdagar är de dagar då flest anställda behövt vara på kontoret.I sin stora ”återöppningsstrategi” kommer Salesforce att utnyttja erfarenheterna från sina öppna kontor (som ligger i Asien och Stillahavsområdet). Där visar data att framtida kontors huvudsakliga ändamål kommer att vara samarbete och social kontakt. Ett tydligt exempel är att i Sydney som öppnade i augusti i fjol. Där har 64 procent av utrymmena för samarbete använts – men endast 24 procent av skrivborden.

Medarbetare vill inte inleda veckan på kontoret

En annan tydlig trend är att medarbetare hellre vill vara på kontoret senare på veckan. Nämligen onsdag och torsdag. Ser man till nyttjandegraden så är 80 procent av samarbetsytorna uppbokade då. Och ska man titta på en dag så är det just torsdagar som medarbetare verkar vilja gilla kontorshäng.

– Förutom de första upplevelserna av de kontor vi redan har öppnat har vi också inspirerats av den feedback vi fått från våra medarbetare. Idag uppger 72% att de vill återvända till kontoret jämfört med endast 32% i juni förra året. Samarbete och en fysisk plats att träffas saknas; främst bland de unga i Generation Z, som vill arbeta helt från kontoret dubbelt så ofta som babyboomers och Generation Y , säger Dan Bjurman, sverigechef på Salesforce.

 

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!