Det finns titlar och så finns det titlar. Richard Seroter är chefsevangelist på Google Cloud. Det betyder att han leder molnjättens relationer med utvecklare globalt. När Telekom idag träffar honom har han precis hållit ett föredrag på temat ”Molnets framtid” på Google Cloud Nordic Summit i Stockholm.
Google-toppen: Så kommer molnet se ut i framtiden
Molntjänster
Artificiell intelligens är den första tekniska trenden på länge som företag inte kan ignorera, enligt Richard Seroter. Vi har pratat med Google Cloud:s chefsevangelist om framtiden för molnet, trender på marknaden och naturligtvis en hel del om ai-utvecklingen.
– Edge, blockchain, Web3, metaverse och till och med Kubernetes är saker som många företag och organisationer haft en ”vänta och se”-inställning till. Jag hör aldrig det i våra kunddialoger om ai.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Chefsevangelist är en rolig titel och jag har ett väldigt kul jobb. Det är lätt att vara passionerad om köpare och kunder, det är jag också, men jag brinner framförallt för användarna och utvecklarna.
För att förstå molnets framtid behöver man också förstå dess historia.
– De tidiga molntjänsterna var VM, lagring och nätverk. Det var så publika moln såg ut 2008 och det var coolt. Det var omvälvande ur ett hastighetsperspektiv men det var egentligen inte omvälvande funktionalitetsmässigt. Vi gjorde samma saker som vi gjorde on-prem men snabbare och på en annan plats.
När förändrades det?
– Jag tror att första gången det började förändras för mig var när Amazon lanserade Lambda och sedan serverlös databehandling. Och sedan lanserade Google tjänster som Big Query. Det var dataanalys som separerade beräkning och lagring, och jag betalade bara för lagringen och när själva beräkningen körs.
– Eller när vi lanserade Cloud Spanner, som ser ut som en relationsdatabas, men det bryter verkligen mot CAP-satsen, alltså idéerna om vad en databas kan göra. Så i mitten av 2010-talet började man verkligen se molnleverantörer leverera nya, intressanta tjänster där man tänkte ”wow, det här kan jag inte göra on-prem.”
”De flesta bolagen har inte som affärsidé att vara bra på att driva GPU-hårdvara”
Även om 2010-talet minst sagt var transformativt för molnutvecklingen kommer 2020-talet vara ännu mer revolutionerade för tekniken om man ska tro Google-toppen. Mycket drivet av artificiell intelligens.
– Om du tittar på beräkningskapaciteten som behövs och funktionaliteten som finns så tror jag den blir svår att efterlikna någon annanstans. Du har kunnat ”fejka” de flesta av dessa andra saker och köra on-prem. Du har kunnat köra virtuella maskiner, du har kunnat köra databaser och till och serverlös teknik on prem.
Men det kommer inte att gå med ai?
– För vissa företag kommer det absolut att gå att köra ai on-prem, men de flesta företagen vill inte köpa 10 000 GPU:er. För en förkrossande majoritet av världens bolag är det mer logiskt att hyra dem i molnet medan de funderar på sin ai-strategi.
– De flesta bolagen har inte som affärsidé att vara bra på att driva GPU-hårdvara. De flesta vill och kommer bara vilja köra ai-applikationer för att göra sina företag mer lönsamma.
”Första gången där jag ärligt talat tror att det inte går att fuska med förarbetet”
Richard Seroter har upplevt många tekniska framsteg, men ai-utvecklingen sticker ut på mer än ett sätt.
– Jag måste säga att jag har blivit överraskad över att se ganska avancerade tillämpningar även från branscher som traditionellt sett kanske inte är snabbast på att haka på nya tekniska trender som bank och finans eller den offentliga sektorn.
– Ai är den första tekniska trenden på extremt länge som företag och organisationer inte känner sig bekväma med att hoppa över. Edge, blockchain, Web3, metaverse och till och med Kubernetes är saker som många företag och organisationer haft en ”vänta och se”-inställning till. Jag hör aldrig det i våra kunddialoger om ai.
Richard Seroter fullkomligt bubblar när han pratar om möjligheterna med ai, samtidigt sticker han inte under stol med att det finns utmaningar.
– Det finns en del saker du måste lyckas med först innan du kan lyckas med ai. Om du inte har gjort en ordentlig moln-migrering, om du inte har en vettig datastrategi på plats vare sig onprem eller i molnet och om du inte har löst din automationsstrategi så kommer du att ha svårt att använda ai.
– Det här är första gången där jag ärligt talat tror att det inte går att fuska med förarbetet. Nu om någonsin är tiden att göra sig av med sin tekniska skuld och att bygga upp en best practice. Du kan inte längre se it som något kostnadsdrivande. It är värdedrivande och du måste agera på den insikten.
Hur gör man det?
– Du måste verkligen börja med strategin. Hur gör vi vår mjukvaruutveckling? Det går inte längre att outsourca allt, du måste göra viss utveckling själv och framförallt måste du börja innovera och leverera. Inte varje år, utan varje månad och helst varje vecka.
– Om du inte gör det kommer ai bara bli ett roligt projekt som inte ger några transformativa resultat och det är ju just det vi alla jagar. Även vi på Google. Det är jättemycket arbete och kostnader men det kommer leda till fantastiska resultat.
Den stora skillnaden mellan ai-revolutionen och tidigare teknikskiften
De senaste åren har utöver ai-utvecklingen handlat mycket om att navigera i en allt mer osäker omvärld med pandemi, krig, störda leveranskedjor och en skenande inflation.
– Osäkerhet är det nya normala. Det gör att vi alla behöver bli agila och anpassa oss efter omständigheterna och även om det så klart finns en stor osäkerhet nu finns det också en stor optimism som teknikutvecklingen driver.
– Och det är den stora skillnaderna mellan ai och de senaste fem eller sex teknikrevolutionerna i vår bransch. Vi jagar faktiska resultat och inte bara trenden för trendens skull.
Har startups en fördel nu jämfört med bolag med en lång historia och mycket legacy?
– Både och. Med färre begränsningar blir du mer snabbrörlig. Samtidigt finns det garanterat fintech-startups som skulle döda för SEB:s hundraåriga data. Jag är säker på att Tesla skulle älskat att ha Fords data.
– Om du kan bearbeta hundra års information på rätt sätt är det naturligtvis en otrolig konkurrensfördel. Det har aldrig varit lättare än nu att ta ostrukturerad data och mata in den i modeller. Många äldre bolag sitter på en guldgruva av prediktiv data som de så klart borde använda till att skapa fantastiska nya tjänster.
Google Cloud är världens tredje största molnplattform, bakom Microsoft Azure och AWS.
– Om du inte är en startup så använder du förmodligen redan ett annat moln, och vi kommer in och förklarar varför det är bättre att byta. Ingen byter till något som bara är lite bättre. Det måste vara något som fundamentalt förändrar deras affär.
”Byter förmodligen inte leverantör över en natt”
De senaste åren har multicloud blivit vanligare. Det vill säga att använda sig av flera olika molntjänstleverantörer för att köra sina olika applikationer och data-laster.
– Det finns goda skäl för företag att ha multicloud-verktyg. Exempelvis att man jobbar i en väldigt reglerad bransch och därför behöver fördela risken, eller du måste ha ett moln i en viss region och därför kompletterar med en leverantör som har en sådan.
Men det finns enligt Google-toppen också dåliga skäl till att använda sig av flera leverantörer. Som att köra multicloud för att undvika inlåsningseffekter.
–Vilken leverantör du än väljer kommer det alltid att finnas någon form av inlåsning. Åtminstone om du inte är beredd att fördubbla dina kostnader. Om du inte har något intresse av Google Cloud:s tjänster ska du inte använda vårt multicloudverktyg. Folk kommer ha en primär molntjänst och en sekundär. Vårt jobb är så klart att bli deras primära.
Och i det arbetet blir multicloud-verktyg viktiga?
– Ja, om du har en annan molnleverantör än Google och känner att du kanske missar något från oss som inte finns hos de andra kommer du förmodligen ändå inte byta leverantör över en natt.
– Men om du exempelvis kan börja med att låta Google hantera dina Kubernetes-kluster, kan du göra det redan nu. Och du kan börja använda vårt Kubernetes-gränssnitt för att hantera dina kluster i ett annat moln. Det börjar sudda ut gränserna. Plötsligt börjar du bli bekväm med Google, utan att ha flyttat något alls, ännu och då blir en migrering lättare.
Är det så det typiskt ser ut när ni vinner en ny kund?
– Ja särskilt nu med ai-revolutionen. Fler och fler företag inser att deras första moln inte behöver vara deras sista moln. Många är nog jättenöjda med det val av molnleverantör de gjorde 2014 men är samma leverantör rätt 2024? Kanske inte. Då är vårt multicloud-verktyg ett bra sätt att testa om GCP är rätt.
Hur tror du molnet kommer se ut om fem år?
– Jag tror att mycket av molnets framtid, kommer att handla om nya modaliteter för var det körs. Visst, det stora centrala publika molnet kommer nog att fortfarande vara det rätta sättet för väldigt många. Men inte för alla användningsfall. Så vi kommer se mer edge, suveräna moln och andra typer av distributioner men framförallt så hoppas jag att framtiden kommer handla mindre om infrastruktur och operativsystem.
Och istället?
– Betydligt mer om applikationer, ai-tjänster och datatjänster. Om vi fortfarande pratar om Linux i molnet om fem år har vi misslyckats. Färre och färre ska behöva bry sig om infrastruktur och istället kunna fokusera på verklig innovation.
Richard Seroter tycker sig sig se att många molnkunder idag tvingas lägga mer tid på integrationer än på innovationer och citerar sin kollega Andi Gutmans.
– De sitter själva och sätter samman A, B, C och D. Jag överdriver inte när jag säger att många lägger 60 procent av tiden på integrationer och då har du så klart inte tillräckligt med tid till innovationer. Jag har jobbat i andra molnekosystem väldigt länge, fantastiska produkter allihop, men en av de största skillnaden med Google är hur otroligt mycket mer som vi för-integrerar.
Vad är fördelen med det?
– Genom att inte ha ”här är en modell, ha så kul med den” som approach, ger vi våra kunder möjlighet att faktiskt lägga tid på det som är värdeskapade på riktigt, och det är inte integrationer. Vi levererar en på riktigt ai-integrerad tjänst som hjälper dig att bygga bättre applikationer, felsöka bättre eller ställa bättre frågor.
Google-toppen återkommer ständigt till vikten av att hela tiden minska komplexiteten för användarna.
– Den bästa IT-avdelningen lägger inte till nya saker. Den stänger av och gör sig av med saker. Modern mjukvara ska minska min arbetsbörda och inte öka den. Jag hoppas att ai-utvecklingen gör att vi faktiskt minskar antalet program och applikationer vi behöver köra.
– De modigaste it-ledarna jag känner är de som går igenom och frågar sig: Vad behöver vi verkligen? Jag behöver inte sju databaser utan två. Ekonomiskt sett är det vettigt, strategiskt sett är det vettigt och för användarna är det vettigt.