SOTI har intervjuat 100 svenska förstainsatsaktörer inom polis, ambulans, brandkår och räddningstjänst. Resultaten visar på allvarliga brister i mobila enheter och applikationer som svensk blåljuspersonal använder i tjänsten på daglig basis.
Enligt undersökningen har 34 procent upplevt att de på grund av tekniska problem varit tvungna att invänta ett tillstånd eller godkännande. 29 respektive 23 procent har fått vänta på åtkomst till nödvändig information eller fått vänta på att kunna påbörja arbetet med att hantera eller svara på en händelse eller nödsituation. 23 procent uppger att de upplevt fördröjningar när de behövt åtkomst till platsdata för en händelse eller nödsituation.
Dessutom säger över hälften (55 procent) av de tillfrågade att det har funnits tillfällen då insatsen blivit försämrad eller försenad på grund av problem med de mobila enheterna.
Fakta
Vanligaste problemen för blåljuspersonalen
De vanligaste upplevda problemen enligt undersökningen:
- 31 procent: Enheterna har dålig batterihälsa
2. 30 procent: Enheterna är inte laddade när man går på sitt skift
3. 27 procent: Det tar för lång tid att göra uppladdningar
4. 25 procent: Problem med anslutning/uppkoppling (wifi eller mobilnät)
5. 22 procent: Problem med programuppdateringar
6. 20 procent: Enheten kraschar (enheten fungerar, men fryser och/eller stängs av)
7. 20 procent: Digitala formulär fungerar inte
51 procent av respondenterna uppgav att det i genomsnitt tar mellan 10 och 30 minuter att lösa ett enhetsproblem. En femtedel uppgav att det i snitt tar över 30 minuter att lösa ett problem som uppstått med de mobila enheterna. Frustration över tekniska problem i enheterna kan vara en bidragande orsak till att 48 procent av den svenska blåljuspersonalen uppger att de använder sina privata enheter i tjänsten.
– Det är mycket oroande att svensk blåljuspersonal upplever så omfattande problem med den mobiltekniska utrustningen. Välfungerande kommunikation under situationer då läget snabbt kan förändras är en absolut nödvändighet, säger säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI och fortsätter: – Det är under all kritik att blåljuspersonal inte kan lita på sina tekniska arbetsverktyg. Det bidrar till ökad stress i ett redan extremt stressutsatt yrkesgrupp.