Telekområdgivarna har gått ihop med Etiska rådet för betalteletjänster – något som ska underlätta för svenska konsumenter som behöver rådgivning i telekomfrågor och eventuella tvister.
– Vårt mål är att göra konsumenterna till bättre konsumenter och operatörerna till bättre operatörer. Detta för att nå visionen om att telekombranschen ska bli Sveriges bästa konsumentmarknad och betalteletjänster är självklart en viktig del i detta arbete, säger Susanna Fromhold, tf vd på Telekområdgivarna.
Grundades för 30 år sedan
Etiska rådet för betalteletjänster grundades redan 1992 för att ta fram etiska regler för innehållet i och marknadsföringen av betalteletjänster samt pröva ärenden inom dessa områden.
Joakim Rolander, som varit kanslichef på Etiska rådet för betalteletjänster i många år kommer att vara huvudansvarig för motsvarande område inom Telekområdgivarna.
Telekområdgivarna bildades 2006 och hanterade till en början endast konsumenttvister gällande telefoni och bredband. Men 2009 tillkom även tv-tjänster och 2017 utökade man portföljen med hantering av fiberanslutningar.