Vid det här laget börjar många Telia-anställda känna sig som rutinerade användare av Microsofts ai-assistent 365 Copilot. Sedan i augusti i fjol har Telia nämligen tillgång till 300 användarlicenser som cirkulerar på företaget, så att alla som är intresserade ska få möjlighet att lära känna tjänsten.
Telia om nya ai-verktyget: ”AI är inte här för att ersätta oss utan för att stötta oss”
AI Sedan i somras har 300 Telia-anställda tillgång till Microsoft 365 Copilot och 95 procent uppger att ai-assistenten hjälper dem att spara tid.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Telekom idag har ställt några frågor till Nicklas Lindersson, som har titeln Head of Gen AI, Center of Enablement på Telia Company, och är ansvarig för utrullningen av Copilot.
Vad var det som fick er att ta steget att införa Copilot på Telia?
– På Telia ser vi ai som ett kraftfullt redskap för att skapa effektivitet, lösa problem, skapa nya produkter och ge oss nya insikter. Vi tror skarpt på att demokratisera och förenkla tillgången för våra kollegor till ai och Copilot är ett steg i detta.
Vilka har fått tillgång till verktyget?
– För Microsoft 365 Copilot har vi 300 licenser som vi kontinuerligt flyttar omkring i företaget för att förstå nytta, behov och värde. För Github Copilot rullas det nu ut bland de utvecklingsteam som ser behovet.
Hur har de anställda reagerat på att ni tar det här steget?
– Väldigt positivt, det är stor efterfrågan på att få tillgång till det.
Förberedde er ni på något speciellt sätt innan Copilot aktiverades?
– Ja, redan innan aktivering så satt vi upp rundabordsforum, information och riktlinjer runt do´s and don’ts, inspiration och ubtildningsseminarier.
Vilka är de viktigaste, konkreta användningsområdena?
–Vi ser framförallt användning inom att söka och summera bland egna dokument, summera mail och Teams-konversationer, summera Teams-möten samt förbättra texter i mail, Word och Powerpoint.
Vilka resultat ser ni i dagsläget?
– Vår interna utvärdering/undersökning säger följande: Uppfattade produktivitetsvinster: 95 procent sa att de sparade tid på någon uppgift. 69 procent sa att Copilot förbättrade nöjdheten med deras arbete. 38 procent sa att Copilot gjorde det lättare att komma ikapp med det de missade.
– När det gäller påverkan på möten, e-post och skrivande så säger Copilot-användare att de är 36 procent snabbare med att utföra en serie av tre uppgifter (söka information i personliga dokument, sammanfatta chatthistorik och skapa utkast av en text baserad på personliga dokument). Copilot-användare sa att de är 30 procent snabbare med att förbättra text i e-post och 25 procent är snabbare med att stärka argument. Copilot-användare sa att de är nästan 40 procent snabbare när de söker information i personliga dokument.
Har tekniken några svagheter som ni inte hade räknat med?
– Det är som med alla nya tekniker i en tidig marknadsintroduktion, det gäller att styra förväntan att det inte är tekniken som löser allt utan ett hjälpmedel. Vi kommer att behöva anpassa oss och arbeta på andra sätt och tekniker kommer ha styrkor och svagheter, det är i kombinationen mellan ai och människa som nyttan och styrkan ligger. Ai är inte här för att ersätta oss utan flr att stötta oss.
Är det något som har överraskat er med Copilot?
– Jag måste säga att mötessummeringar och identifiering av action points är ganska imponerande.