Samlad självservice i ny molntjänst

Beställ ny jobbmobil, support på datorn eller biljetter för nästa veckas tjänsteresa i samma portal. Så tänker sig Tieto att kunderna ska kunna utnyttja deras nya molntjänst för självservice.

Grunden för satsningen på den nya molntjänsten, som Tieto gör i samarbete med finska mjukvaruföretaget Efecte, är att det ska bli lättare att ge slutanvändarna bra möjligheter till självservice och händelserapportering kring Tietos egna produkter och tjänster.

– Men plattformen är inte begränsad till det utan vi hoppas att våra kunder ska vilja samla alla möjliga typer av olika beställnings- och självservicefunktioner som idag är sker via telefon eller via skilda system, säger Karl Myréen, ansvarig för utvecklingen av slutanvändartjänster hos Tieto.

Som exempel ger han beställningar eller service av it-relaterade produkter som mobitelefoner, datorer eller programvaror. Men systemet skulle lika gärna kunna användas för att beställa en tjänsteresa.

– Det är kunden som bestämmer vad de vill använda plattformen till, vi sätter inga begränsningar. Med allt samlat på ett ställe slipper medarbetarna leta för att hitta olika beställningsrutiner, vilket kan vara besvärligt inte minst när det gäller ärenden som man har väldigt sällan.

Självbetjäningskanalen integreras sömlöst med stöd- och beställningssystemen och kan skräddarsys beroende på organisationens storlek, geografiska struktur och olika användarroller. för organisationer med verksamhet i flera olika länder finns också möjlighet att få stöd för olika språk i plattformen.

– Vår ambition med lösningen är att skapa förutsättningar för företagen att både erbjuda sina anställda en bättre service och höja effektiviteten, säger Karl Myréen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.