”Alla som jobbar kring NOC vet att detta kommer drabba nät- och kundkvaliteten över en lång period framåt.”
”Våra större företagskunder kräver svensktalande personal med hög teknisk kompetens, dygnet runt. Våra konkurrenter erbjuder detta idag och i framtiden kommer det att krävas ännu mer av oss som operatör.”
Så lyder ett par av kommentarerna på intranätet.
Letar i avtal
Även Unionens fackklubb har tagit upp frågan om åtagande gentemot de stora företagskunderna i förhandling med Tele2. Främst har de fört vidare frågor som har kommit upp från Tele2 Business. Det har lett fram till en genomlysning för att identifiera alla befintliga avtal där det finns krav på en svensktalande NOC. Även Tele2 Integration ska söka i upphandlingsdokument för se om det finns sådana åtaganden där.
Ti: Kommer den planerade flytten av nätövervakningen att påverka er service till de stora företagskunderna?
– Förslaget är ett förändrat arbetssätt där vi vill samordna samtliga resurser inom Tele2 inom drift och övervakning på bästa sätt. Det är ett förslag och nu pågår fackliga förhandlingar så inget är beslutat och vi vill inte föregå de förhandlingarna. Som alltid kommer vi att genomföra detta på ett sätt som är bäst anpassat efter våra kunders behov, säger Tele2s presschef Malin Livhage.
publicerad 29 augusti 2013