Enligt analysföretaget Canalys toppade Samsung listan över globala smartphoneleveranser med 57,5 miljoner levererade enheter, mycket tack vare en förenklad instegsmodell. Apple såg stor framgång med Iphone 16-serien och bibehöll andraplatsen med rekordhöga 54,5 miljoner levererade enheter.
Samsung tar täten på mobilmarknaden
mobiler Under det tredje kvartalet 2024 växte den globala leveransen av smartphones med fem procent till 309,9 miljoner enheter. Det är den starkaste Q3-prestationen på tre år visar en rapport från Canalys.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
På tredje plats kom Xiaomi med 42,8 miljoner enheter och 14 procents marknadsandel. Oppo och Vivo rundade av top-5 listan med stora framgångar i Asien och Stillahavsregionen.
– Apple nådde rekordhöga leveranser för tredje kvartalet, drivet av en strategisk mix av kanal- och leveranskedjeoptimeringar. Efter Apples WWDC-meddelanden om Apple Intelligence uppgraderar konsumenter aktivt från äldre Iphone 12- och 13-modeller för att anamma denna nya teknologi. Dessutom har Apples diversifierade Iphone-produktion, särskilt i Indien, avsevärt minskat ledtider, vilket effektiviserar förbeställningar och stimulerar lokal efterfrågan genom konkurrenskraftiga priser, säger Canalys-analytikern Le Xuan Chiew.
Lågpristelefoner kan stå inför stora utmaningar
Enligt Canalys har konkurrensen på lågprismarknaden varit intensiv under 2024, detta trots stark efterfrågan och goda ekonomiska förutsättningar. Som exempel lanserade Oppo den framgångsrika A3-serien i prisklassen 100–200 dollar, vilket ledde till en 30-procentig tillväxtökning i Sydostasien.
Men ökande komponentkostnader och kanalmättnad kan innebära utmaningar för lågprissegmentet då det kan påverka lönsamheten. För att hantera detta riktar varumärken som Xiaomi och Vivo in sig på tillväxt i medel- till högt segmentet.
Xiaomi satsar på sin Pro-serie medan Vivo i sin tur utökar sin V40-serie för att täcka ett bredare spektrum av varianter och på så sätt kunna stärka sitt erbjudande.
Fortsatt optimism inför Q4
Canalys analyser är försiktigt optimistiska inför resten av 2024 enligt Le Xuan Chiew. Växande marknader som Sydostasien och Latinamerika växer tack vare hög priskonkurrens i instegssegmentet.
– På mogna marknader, såsom USA, Kina och Västeuropa, kommer tillväxten i premiumsegmentet att drivas av ai-baserad differentiering. Leverantörer som Vivo och Honor expanderar sina mellanklassportföljer genom innovativa kanalstrategier, inklusive popup-butiker och operatörspartnerskap, för att fånga upp personer som vill uppgradera från prisklassen 100 till 200 dollar.