Skott: Vi har redan sett allvarliga effekter av Telia-affären

Trendspaning 2020 Tele2:s kommersielle chef Samuel Skott säger att inget överraskar honom längre. Men i sin trendspaning är han oroad över hur Telia-Bonnier-affären kommer att påverka hans kunder.

Skott: Vi har redan sett allvarliga effekter av Telia-affären

Samuel Skott på Tele2 är en av veteranerna på bolaget. Han började som trainee 2005, var Sverige-chef i nästan 3 år och är sedan januari nu kommersiell chef på storoperatören efter sammanslagningen med Com Hem.

Han blir nummer två ut i artikelserien där Telekom idag låter branschprofilerna sammanfatta året och blicka framåt mot 2020 och 2025.

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Spännande och föränderligt. Vi ser ett starkt och ökat utbud av fullserviceerbjudanden – där kunder efterfrågar och fler aktörer erbjuder – uppkopplings- och underhållningstjänster från en och samma leverantör. Här är kampen jämn, mellan oss på Tele2 och Com Hem, gentemot Telia och deras uppköp av Bonnier Broadcasting samt Telenor och deras sedan tidigare sammangående med Bredbandsbolaget. Även om Tele2 och Com Hem redan kommit en bit längre än våra konkurrenter. Vi är till exempel fortfarande det enda bolaget som kan erbjuda våra kunder alla tjänster på samma faktura, med en kundservice, säger Samuel Skott.

Vilka händelser har betytt mest för utvecklingen 2019?

– Digitalisering fortsätter att vara ett buzz-word, och innebär i praktiken bland annat att människor går från att ta del av underhållning linjärt till allt mer ”on demand”. Den yngre generationen överger till exempel traditionell tv och förväntar sig att själva kunna välja vad, när och hur de tittar på tv. På samma självklara sätt förväntar de sig snabb, enkel och personlig service online, när deras produkter och tjänster inte fungerar som de ska.

– Digitalisering innebär också en fortsatt stor förväntan på ”internet of things” och möjligheterna som kommer inom detta område med nästa generations mobilnät – 5g. Dessvärre försenas nu utbyggnaden av 5g i Sverige, på grund av Post- och Telestyrelsens fortsatta uppskjutande av auktionen av de nödvändiga 5g-frekvenserna.

Vad överraskade dig 2019?

– Inget egentligen. På Tele2 lever vi för flexibilitet, och efter alla mina år här är jag svår att överraska. Däremot är jag ödmjuk och tacksam inför det hårda arbete som medarbetarna på Tele2 och Com Hem har genomfört under vårt första gemensamma år tillsammans. Vi har åstadkommit otroligt mycket tillsammans, och det är jag oerhört imponerad av.

Vilken utveckling får vi se under 2020?

– Det ska bli intressant att se vad som händer kring innehållsrättigheter i spåren av Telia- och Bonnier Broadcasting-affären. Vi har redan sett allvarliga effekter av affären genom den olyckliga nedsläckningen av TV4-kanalerna för Com Hem-kunder innan jul, och jag är oroad över hur detta fortsatt kommer påverka våra kunder negativt.

– Jag ser samtidigt fram emot att Sverige som samhälle ska få ta del av möjligheterna som kommer med 5g. Det kommer innebära en stor omställning för industrin – men teknologin stannar inte där. Det kommer påverka människor både på jobbet och hemma och på Tele2 ser vi fram emot att få släppa loss den kraften för våra kunder.

Till sist. Vilken trend påverkar telekom mest de kommande fem åren?

– Kundernas förväntningar på valfrihet och ett fullt ut uppkopplat liv. Svenska hushåll är digitala storkonsumenter och när gränserna mellan det fysiska och digitala minskar blir tillgången till uppkoppling allt viktigare. ”Gigabyte-ekonomin” kommer försvinna till förmån för obegränsad uppkoppling och höga, friktionsfria hastigheter kommer spela en avgörande roll för den digitala livskvaliteten. Här kommer utbyggnaden av 5g ha stor betydelse de kommande åren. Ur ett tjänsteperspektiv kommer det linjära tv-tittandet fortsätta minska alltmer till förmån för fristående underhållningstjänster.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.