Sandra Alenius om nya jobbet på Telia – och framtidens kundtjänst

Nytt jobb Klarnas vice president på servicecenter byter jobb. I januari kliver Sandra Alenius på uppdraget som Head of Customer Service Delivery på Telia. Telekom idag har bett experten sia om hur framtidens kundtjänst kommer se ut.

Sandra Alenius om nya jobbet på Telia – och framtidens kundtjänst

Sveriges största teleoperatör Telia har rustat upp ordentligt den senaste tiden. Köpet av Bonnier Broadcasting blev klart under sommaren och nu rekryteras Klarnas vice president på servicecenter, Sandra Alenius. Hon blir ny Head of Customer Service Delivery på Telia, med start den 1 januari 2019. Sandra har tidigare arbetat med in-houseoperation service på Tele2 och med outsourcing på Teleperformance.

Vad lockade dig med din nya tjänst på Telia?

– Det är alltid lockande att gå till den stora aktören inom branschen, som hela tiden arbetar innovativt för att behålla den positionen. Telia satsar väldigt mycket på ledarskap och deras värderingar som ”dare, care, simplify ” lockade mig till att tacka ja till det här jobbet. De tror på att göra allting enklare och smidigare för kunden. Det är roligt med bolag som är villiga förändra sig själva för att konkurrera på marknaden, säger Sandra Alenius.

Hur kommer framtidens kundtjänst se ut?

– Om man pratar framtidens kundservice så handlar det om tre saker. Nummer ett är; effortless experience; att det ska vara en enkelt för kunderna att få support under hela kundresan. Nummer två; är att förbättra tillgängligheten och anpassa oss efter kunderna, vi ska finnas där våra kunder finns. Nummer tre är; customised experience, vilket handlar om att ge en anpassad kundupplevelse. Dessa tre faktorer är väldigt viktiga. I framtiden är det en styrka att göra det enkelt, inte komplicera saker och hela tiden tänka framåt. Detta kan hela verksamheten använda sig av. Framför allt är engagerade medarbetare jätteviktigt för att få nöjda kunder, och det kommer i sin tur glädja styrelsen. En så kallad gyllene triangel.

Hur ser du på tillväxtmöjligheten under de närmaste åren för Telia?

– Det är roligt och utmanande att ge sig in på nya områden. Telia köpte ju Bonnier Broadcasting i somras, vilket var väldigt stort. Det gäller att tänka nytt. Telia ska vara den starka spelaren i framtiden också.

Vad kommer du göra under din sista tid på Klarna?

– Fortsätta att jobba med att bibehålla nöjda kunder och fokusera på enkelheten. Vi har gjort kundernas upplevelse väldigt smidig och enkel på Klarna, vilket kunderna uppskattar mycket, säger Sandra Alenius.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.