I min förra krönika argumenterade jag för att slopat oligopol ger kunderna bättre växeltjänster. Nu tänkte jag i stället slå ett slag för de små och medelstora bolagen. Givet att SME/SMB består av många och små bolag har det historiskt varit svårt att approchera detta segment på ett kostnadseffektivt sätt. Här kommer fem anledningar till att telekombolag borde lansera en självbetjäningsväxel för att på riktigt kickstarta B2B-satsningen:
1. Differentiering gentemot andra telekombolag
Telekombolag säljer commodity vilket betyder att de kan styra sina marknadsandelar med hjälp av pris, bundling av produkter (Spotify på köpet till exempel) samt dyr marknadsföring. B2B-sektorn och specifikt SMB/SME är ett mer eller mindre oexploaterat segment. Detta trots att det finns över en miljon bolag inom detta segment i Sverige.
2. Öka den totala kundbasen
Att lösa ett företags totala telefoni (både fastnummer och mobilabonnemang) ökar värdet för kunden och därmed totala kundbasen. Data från operatören Telness visar att 50 procent av SMB/SME-kunder köper även traditionella mobilabonnemang utöver en växel. I tillägg ökade Telness B2B kundbasen med 200 procent sex månader efter lansering av en växel optimerad för detta kundsegment.
3. Öka intäkterna och minska driftskostnader
Små till medelstora bolag söker användarvänliga lösningar som förenklar vardagen. Växeln ska vara enkel att köpa, konfigurera och administrera. Genom att lansera en självbetjäningsväxel kan antal supportärenden gå ner med så mycket som 80 procent samtidigt som försäljningen går upp. En självbetjäningsväxel kan säljas och administreras digitalt vilket betyder att även behovet för säljare går ned.
4. Framtidssäkra erbjudandet till kunderna
Att digitalisera erbjudandet till små- till medelstora bolag för att därefter expandera till större målgrupper är bra mycket lättare än att skala av en legacy-lösning så att den passar ett segment som söker enkla och digitala tjänster.
5. Förbättrad kundupplevelse och kundnöjdhet
Sveriges stora operatörer har i dag en kundnöjdhet på 1,5 av 5 i snitt enligt Trustpilot. Genom att lansera en lösning som är optimerad för detta kundsegment i allt från köp, konfigurering till administration av växeln kommer kundnöjdheten att öka dramatiskt.
Sammanfattning: Denna målgrupp står med öppna armar och det är tydligt vad de behöver, frågan är vilken av de stora operatörerna som inser det först.
Sara Rasmussen
…är krönikör för Telekom idag. Hon är dessutom kommersiellt ansvarig för Telness Tech som säljer en plattform till återförsäljare av telefoni eller operatörer.
publicerad 20 oktober 2022