Sara Rasmussen: 5 anledningar att lansera en självbetjäningsväxel till SMB/SME

Krönika Telekomsektorn har traditionellt haft ett större fokus på B2C- än B2B-sektorn vilket resulterat i mer eller mindre missnöjda företagskunder som sällan får sina behov uppfyllda. Vinden har dock vänt, skriver Sara Rasmussen från Telness Tech i en ny krönika.

Sara Rasmussen: 5 anledningar att lansera en självbetjäningsväxel till SMB/SME

Allt ifrån stora telekombolag till virtuella operatörer har numera siktet inställt på företag. Mina säljdialoger går ofta något i stil med ”Vi håller på att se över vår B2B-strategi då vi inte ser den tillväxt vi borde givet storleken på marknaden och vår B2C-affär är mättad”. Det spelar ingen roll om jag snackar med en stor operatör i Norge, Sverige, USA eller Nederländerna. Fokuset på B2B är ett faktum oavsett geografisk plats, existerande produktportfölj och storlek på bolaget.

Trots att B2B har tagit sig hela vägen till den strategiska agendan i ledningsmöten verkar det sällan tydligt hur denna satsning ska gå till. Många snackar om Teams som om det vore lösningen på alla världens (företags) problem. Missförstå mig rätt, det finns användningsområden, speciellt för större bolag. Men att stirra sig blind på en enskild funktion kommer inte att göra telekombolag bättre positionerade i en bransch där alla säljer samma produkter. I stället handlar det om att identifiera behov och mappa dem mot existerande produkter för att på så sätt se var ytterligare värde kan skapas.

I min förra krönika argumenterade jag för att slopat oligopol ger kunderna bättre växeltjänster. Nu tänkte jag i stället slå ett slag för de små och medelstora bolagen. Givet att SME/SMB består av många och små bolag har det historiskt varit svårt att approchera detta segment på ett kostnadseffektivt sätt. Här kommer fem anledningar till att telekombolag borde lansera en självbetjäningsväxel för att på riktigt kickstarta B2B-satsningen:

1. Differentiering gentemot andra telekombolag

Telekombolag säljer commodity vilket betyder att de kan styra sina marknadsandelar med hjälp av pris, bundling av produkter (Spotify på köpet till exempel) samt dyr marknadsföring. B2B-sektorn och specifikt SMB/SME är ett mer eller mindre oexploaterat segment. Detta trots att det finns över en miljon bolag inom detta segment i Sverige.

2. Öka den totala kundbasen

Att lösa ett företags totala telefoni (både fastnummer och mobilabonnemang) ökar värdet för kunden och därmed totala kundbasen. Data från operatören Telness visar att 50 procent av SMB/SME-kunder köper även traditionella mobilabonnemang utöver en växel. I tillägg ökade Telness B2B kundbasen med 200 procent sex månader efter lansering av en växel optimerad för detta kundsegment.

3. Öka intäkterna och minska driftskostnader

Små till medelstora bolag söker användarvänliga lösningar som förenklar vardagen. Växeln ska vara enkel att köpa, konfigurera och administrera. Genom att lansera en självbetjäningsväxel kan antal supportärenden gå ner med så mycket som 80 procent samtidigt som försäljningen går upp. En självbetjäningsväxel kan säljas och administreras digitalt vilket betyder att även behovet för säljare går ned.

4. Framtidssäkra erbjudandet till kunderna

Att digitalisera erbjudandet till små- till medelstora bolag för att därefter expandera till större målgrupper är bra mycket lättare än att skala av en legacy-lösning så att den passar ett segment som söker enkla och digitala tjänster.

5. Förbättrad kundupplevelse och kundnöjdhet

Sveriges stora operatörer har i dag en kundnöjdhet på 1,5 av 5 i snitt enligt Trustpilot. Genom att lansera en lösning som är optimerad för detta kundsegment i allt från köp, konfigurering till administration av växeln kommer kundnöjdheten att öka dramatiskt.

Sammanfattning: Denna målgrupp står med öppna armar och det är tydligt vad de behöver, frågan är vilken av de stora operatörerna som inser det först.

Sara Rasmussen

…är krönikör för Telekom idag. Hon är dessutom kommersiellt ansvarig för Telness Tech som säljer en plattform till återförsäljare av telefoni eller operatörer.


Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.