Sara Rasmussen: Slopat oligopol ger kunderna bättre växel-tjänster

Krönika Växelmarknaden har utvecklats marginellt de senaste 20 åren. Branschen präglas av ett fåtal stora aktörer med stort inflytande. Här reder Sara Rasmussen ut vad vi kan förvänta av framtidens växelmarknad – om vi vågar tänka nytt.

Sara Rasmussen: Slopat oligopol ger kunderna bättre växel-tjänster

Till skillnad från mig som är ny i telekombranschen finns det dem som förknippar växelmarknaden med fast installation av servrar och kanske till och med rum fyllda av kvinnor som har fullt sjå att flytta kablar till höger och vänster.

Trots att vi kommit långt sedan dess finns det fortfarande spår av en bransch som inte alltför länge sedan präglades av långa integrationsprojekt och dyra upphandlingar. Receptet för att skapa en marknad med få och stora aktörer som själva bestämmer spelreglerna. Problemet med begränsad konkurrens är naturligtvis att utveckling sker långsamt och det är sällan slutkunden hamnar i fokus. Det viktigaste är att maxa intäkter med långa och dyra avtal där kunden förbinder sig till teknikleverantörer både legalt och tekniskt på ett sätt som gör det både dyrt och komplicerat att gå skilda vägar.

Varför ändra något som funkar? Att produkten inte funkar som önskat blir sekundärt när nya avtal ska upphandlas då bara tanken på ett nytt integrationsprojekt får vilken it-chef som helst att vilja sjunka genom jorden. För att inte tala om finanschefens aversion mot ytterligare en kostsam implementation. En form av ”status quo” som accepteras av alla inblandade.

 

Slutkunden – den stora förloraren

Det är dock inte bara partners till teknikleverantörerna som blir lidande. I slutänden är det alltid slutkunden som måste betala priset för ineffektiva produkter och tjänster. Både i pengar och tid. När Martina Klingvall, grundare av den digitala operatören Telness, bestämde sig för att bygga en helt molnbaserad växel som slutkunden själv kunde konfigurera upplevde många att det var lite för bra för att vara sant.

Slutkunden hade vant sig vid att växlar var något man behövde en it-avdelning för att administrera och det var definitivt ingenting man bara gick och köpte online efter behov. Kunderna hade helt enkelt vant sig vid suboptimala produkter vilket gjorde att det tog flera år att vänja slutkunden vid denna nya verklighet. Men det här är fortfarande en utopi för många slutkunder. Den stora majoriteten är inte där än, på långa vägar.

 

Växelmarknaden har nått nya höjder – hela vägen till molnet

Idag karakteriseras moderna växellösningar av flexibilitet, enkelhet och användarvänlighet, från till exempel Telness, Easy Telefoni eller Dstny. Molnbaserade lösningar ersätter fasta installationer och self-service skapar flexibilitet för kunden på samma sätt som en mobilbank eller ett Spotify-abonnemang. För partners ger det här också stora vinster med rättvisa avtal och ett partnerskap som bygger på gemensam framgång.

Långa implementationsprojekt har ersatts av snabba lanseringar anpassade efter partners önskemål vilket möjliggörs av en helautomatiserad, modern plattform som körs end-to-end i molnet. Vi har hjälpt växelmarknaden på traven att nå nya höjder.

 

Hur länge kan alla vara låsta till mediokra produkter?

Den svenska växelmarknaden beräknas vara värd 1 miljard svenska kronor. I dagsläget har de gamla etablerade teknikleverantörerna i branschen cirka 80–90 procent av marknaden. Min personliga uppfattning är att många, speciellt återförsäljare, inte vet att det finns andra, moderna lösningar på marknaden. Alternativt sitter de fast i långa kontrakt som gör det för dyrt och komplicerat att byta leverantör.

Inte sällan är de incentiverade av karismatiska säljare från leverantören som säkerställer att just deras lösning pushas till slutkund.

Detta möjliggörs av alla år av oligopol. Så i stället för att utveckla produkten så att den möter slutkundens behov läggs mer och mer pengar på lobbyverksamhet som gör det attraktivt att sälja en medioker produkt. Frågan är hur länge detta är en lönsam strategi?

En sak är säker. Växelmarknaden har växlat upp, oavsett om etablerade spelare är redo för det eller inte.

Sara Rasmussen

…är krönikör för Telekom idag. Hon är dessutom kommersiellt ansvarig för Telness Tech som säljer en plattform till återförsäljare av telefoni eller operatörer.

 

  • I Sara Rasmussens förra krönika kan du läsa mer om varför telekombolag måste digitalisera nu för att inte riskera ett ”Kodak moment”

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.