Scania har sedan tidigare ett samarbete med Artificial Solutions, en leverantör av tjänster för så kallad conversational ai, en teknik som används i bland annat chattbotar.
Scania utökar samarbete kring chattbotar
Chattbotar Artifical Solutions teknikplattform används för att bygga flerspråkiga chattbotar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Nu står det klart att man förnyar avtalet. Scania kommer att använda Teneo, en molnbaserad teknikplattform som Artificial Solutions tagit fram, för att bygga chattbotar för användning både internt i den egna organisationen och ut mot kunderna.
Klarar av flera olika språk
Chattbotarna är flerspråkiga och kan än så länge hantera språken svenska, franska och engelska. Teneo-plattformen har dock stöd för sammanlagt över 86 språk och kan användas för att bygga applikationer som fungerar på alla plattformar och operativsystem.
– Genom att använda Teneo har vi snabbt byggt ett antal chattbotar som klarar flera olika språk. Tack vare plattformens funktionalitet har vi lyckats återanvända lösningar och ta dem vidare till nya språk och marknader, snabbare och mer effektivt än vi hittills kunnat göra, säger Torbjörn Oliveira Lunå på Scania i ett pressmeddelande.