Att köpa tjänst trendar, och att plocka den från molnet likaså. Det visar en undersökningen Företagens användning av it 2014 som statistiska centralbyrån släppte i veckan.
Inte nog fakta
Fyra av tio företag köper molntjänster, fillagring är det allra vanligaste användningsområdet. 20 procent använder också gratis molntjänster i sin verksamhet och där är det storföretagen som använder tjänsterna mest.
Vanligast anledningarna till att företag avstår från att köpa molntjänster är otillräcklig kännedom, och för stora företag är det osäkerheten om var informationen lagras, samt vilka lagar och regler som gäller i händelse av tvist.
Miljönpolicyn driver på
Undersökningen visar också att svenska företag under 2013 köpte dator- och telekommunikationsutrustning för totalt 42 miljarder kronor.
Datorutrustning och mjukvara tar upp största delen medan telekom står ”endast” för cirka 8 miljarder av hela summan.
Nästan en tredjedel av företagen har en miljöpolicy som innebär att företaget ska välja telefon-, webb-, eller videomöten istället för möten som innebär resor.
Här är det stora skillnader mellan små och stora företag. Det är de riktigt stora företagen som är bäst, bland bolagen med över 250 anställda är siffran faktiskt hela 72 procent.