Schysstare teleförsäljning mot småföretagare

Post- och telestyrelsen och Konsumentverket är positiva till den överenskommelse som Svensk Handel, SCCF (Svenska Callcenterföreningen) och SWEDMA har slutit för företag som bedriver telefonförsäljning mot andra företag.

Syftet med branschöverenskommelsen är att det kontaktade företaget direkt ska förstå om det är ett seriöst företag som ringer, dessutom införs en ångervecka vilket är nytt när det gäller handel mellan företag i Sverige. För småföretagare gäller inte konsumentskyddet, till exempel ångerrätten eller möjligheten att vända sig till Konsumenternas tele- och internetbyrå. Enda alternativet vid en tvist med en operatör är att vända sig till domstol.

– Branschöverenskommelsen är ett viktigt första steg för att komma åt problemen som främst drabbar småföretagare, säger Marianne Treschow, PTS generaldirektör. Det är viktigt att tele- och internetoperatörerna nu använder sig av de callcenterföretag som tillämpar avtalet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.