Cisco: Viktigt att whiteboarden är integrerad i plattformen

Samarbete För en kreativ samverkan på distans kan det krävas mer än att du bara ser dina kollegors ansikten. Här berättar Ciscos lösningsarkitekt Jonny Bucht om styrkorna med deras digitala whiteboard-lösning.

Cisco: Viktigt att whiteboarden är integrerad i plattformen

I sin collaboration-portfölj har Cisco en digital whiteboardtjänst som finns på flera ställen. Dels i mötestjänsten Webex, men man kan även nyttja den från deras videosystem och vad Cisco kallar Webex Boards.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Om jag pratar med dig via Webex Desk Pro, som är ett personligt videosystem som står på mitt skrivbord, så kan jag enkelt plocka upp en penna och börja skissa direkt på skärmen. Utan några egentliga knapptryckningar kan jag dela en Powerpoint med de som är med i mötet och börja rita på den. Jag skulle kunna klicka i att jag vill skicka något jag har ritat som e-post istället. Även om du inte har vår Webex-tjänst på din telefon så kan du ändå ta del av det senare, säger Jonny Bucht, lösningsarkitekt på Cisco.

 

En digital allt-i-ett-enhet

Till detta kommer Webex Board, en digital allt-i-ett-enhet med whiteboardtavla, presentationsskärm och videokonferensfunktioner som finns i många klassrum.

– Sedan kan det ju vara betydligt enklare än då. Du kan ju ta upp din mobiltelefon och installera vår Webex-app exempelvis, och där har du ju tillgång direkt till whiteboardtjänster. Så att det finns på många ställen i en integrerad lösning, säger han.

Jonny konstaterar att digitala whiteboards har väldigt många användningsområden – från skolvärlden till projektledning. Som i andra lösningar kan man använda så kallade sticky notes, digitala post-it-lappar i olika färger.

Cisco har en funktion som snyggar till olika figurer, men deras digitala whiteboard snyggar inte till din handstil. Enligt Bucht ligger styrkan i att deras whiteboard är en del av Ciscos samverkansplattform och är integrerad i hela flödet.

– Och det tror jag blir allt viktigare när det är som nu och vi sitter hemma och jobbar. Vi befinner oss ju i en hybridarbetsplats och det  är förmodligen där framtiden ligger också. Det kommer ju alltid att vara någon som sitter på distans och då tror jag att den digitala whiteboard-funktionen måste vara integrerad – i alla mötesklienter, videosystem och även de andra typer av lösningar som man har på kontoret och hemma, säger Bucht.

 

Kan delta med många konkurrerande lösningar

Han ser det som en av de viktigaste USP:arna att whiteboarden är en del i en större lösning som är öppen, tillgänglig och inkluderande för alla som vill vara med.

– Vi jobbar väldigt mycket med att göra den här lösningen inkluderande. Så vår mötestjänst är väldigt öppen, och det går alldeles utmärkt att delta med många konkurrerande lösningar i ett Webex-möte och ta del av det som görs på den digitala whiteboardtavlan. Det kan vara en så enkel sak som att du sitter med en Ipad eller Android-telefon. Där tror jag att vi särskiljer oss ganska mycket, säger han.

 

Många lösningar är utvecklade i Oslo

Ibland vill man inte skissa på en ren yta utan det kan exempelvis vara en ritning som man vill ta upp från en annan applikation, för att skissa ovanpå. Det är viktigt att alla aspekter av användandet är enkla. Användare kan exempelvis skjuta in en bild som de har skissat på rakt in i Ciscos samverkanstjänst, som är ett chattrum – och sedan kan någon annan fortsätta att jobba på den.

– Jag pratade med en kund som hade haft en digital whiteboardlösning från någon leverantör, och han sade att den hade stått i ett hörn i tre år. Så vill man givetvis inte ha det utan den måste ju vara integrerad i samverkansplattformen som man använder och även väldigt intuitiv att nyttja. Mycket av våra lösningar utvecklas i Oslo bland annat, och där ligger väldigt stort fokus på användarupplevelsen. Vi brukar säga om om vi måste ha en manual i  mötesrummet så har vi misslyckats, säger Jonny Bucht.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!