Den snabba omställningen från kontor till distansarbete har ställt en rad krav på vilka verktyg och plattformar som används. Och en viktig del i detta är hur de olika samspelar – för att sitta med nyckelfunktioner spridda över en rad applikationer är inte önskvärt.
– Produktiv samverkan är inte längre ’nice to have’, utan det har blitt en förutsättning för att hålla verksamheten igång och det behovet finns. Kvar även när anställda börjar återvända till den fysiska arbetsplatsen, säger Matt Schwimmer, chef för ITSM på Servicenow.
När nu pandemin så sakteligen börjar gå mot sitt slut innebär det en ny fas i arbetet. Hybridkontoret kommer att vara ett faktum i takt med att vissa regioner och länder återgår till kontoret, medan andra sitter kvar på distans. Att medarbetare även nu vant sig vid en mer flytande kontorsnärvaro kommer att innebära utmaningar – och fungerande verktyg och arbetssätt.
Och det är i ljuset av detta som Servicenow och Microsoft presenterar två nya integrationer. Major Incident Management skapa en strukturerad process för att snabbt sammankalla en grupp från olika delar av verksamheten vid större incidenter. Den andra är Chat-to-Call som gör det möjligt att initiera röst- eller videosamtal direkt från en chatt utan att använda andra plattformar.