Vilka små och medelstora företag klarar sig med ett mobilabonnemang och en svarstjänst? Hur vet man när firman behöver en molnväxel?
Per Malm: Sex skäl för små företag att välja molnväxel
Molnväxel Visst kan ett litet företag hanka sig fram på mobilabonnemang. Men Per Malm på operatören Tre förespråkar en enkel molnväxel. Här listar han anledningarna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Telekom idag ställde frågan till Per Malm, som är senior advisor på Tre. Han anser att det är viktigt att först göra en behovsanalys för att förstå vad det egna företaget efterfrågar. Men Tre förespråkar alltid en molnväxel, eftersom ett missat samtal kan vara en missad affär.
– Visst, du kan skicka samtalen till en svarstjänst, men det kostar ju några kronor varje gång du gör det. Och som exempelvis hantverkare vill du inte tappa samtalen till en svarstjänst – för de kan troligtvis inte svara på alla de frågor som kunderna har, säger Per Malm till Telekom idag.
Med en molnväxel kan företaget ha en ringgrupp. Där går samtalen som kommer in längs en kedja av kollegor, och om ändå ingen hinner ta samtalet så kan det skickas vidare till en röstbrevlåda eller svarstjänst. Men det är viktigt att växellösningen är enkel att använda.
– Vi förstod det ganska tidigt på Tre, så istället för att bara slänga på en massa funktionalitet har vi gjort ganska enkla paketeringar, säger han.
Per Malm konstaterar att en enskild firma med en eller två användare absolut kan klara sig med ett enkelt mobilabonnemang, men när företaget sedan växer och samtalen ökar så behöver man en växellösning för att inte börja tappa kunder. Ofta förstår dock kunder inte vad en molnväxel är, och de visualiserar en dyr och komplicerad lösning.
– Därför är det viktigt hur man pratar med kunden, säger han.
Även priset är viktigt, och det får inte bli för dyrt. För många år sedan när molnväxlar började dyka upp så kostade de ganska mycket, men nu får man mycket funktionalitet för en ganska liten investering. Enligt Per Malm är hänvisning en funktion som många kunder inte anser sig ha behov av initialt men ändå sedan uppskattar.
– Tidigare har många inte använt hänvisning, för man tyckte att det var så krångligt – men det har hänt väldigt mycket på den marknaden. Dels har du visuell hänvisning, med en app där du exempelvis klickar att du är på lunch. En del företag som inte är alls stora, 10-15 personer, skaffar kalenderkoppling mot Outlook. Då kan du välja att när jag ringer dig så får jag höra att du är i möte och när du är tillbaka, säger han.
Hänvisning är väldigt uppskattat när kunderna väl börjar använda det. Men också statistik, för att någonstans kunna se och mäta hur många samtal som missas och vidarekopplas till svarstjänsten.
– För när man får svart på vitt att jättemånga samtal tappas eller att avgifterna för vidarekoppling har blivit jättedyra så ger det företaget en bra överblick. Det här är inte bara intressant för väldigt stora företag – utan det räcker med att man är 5-10 anställda och erbjuder någon tjänst. Det kan exempelvis vara en däckfirma som kanske har ett kampanjerbjudande, och då kan man mäta effekterna av det, säger Per Malm.
Fakta
Sex goda argument för molnväxeln
* För att vara säker på att någon alltid tar kundernas samtal kan du ordna en ringgrupp där samtalet går vidare till en kedja av personer på företaget. Den funktionen kräver som regel en växellösning.
* Hänvisning har blivit enklare. Utöver alternativet att använda en app kan man skaffa kalenderkoppling mot Outlook, för en mer automatiserad process där kunden alltid ser när du finns tillgänglig igen.
* Din svarstjänst kan antagligen inte svara på presumtiva kunders frågor – och för många företag riskerar ett missat samtal att bli en missad affär.
* Hur många ringer? Hur många samtal missas? Med en växellösning kan du få statistiken, vilket är viktigt för den totala överblicken.
* Molnväxellösningar har blivit tämligen billiga – samtidigt kostar en svarstjänst en slant per samtal, och med många som ringer behöver växellösningen inte bli ett dyrare alternativ.
* Utöver all funktionalitet gör en växel att företaget är redo för ett ökat inflöde av kunder/jobb samt en eventuell tillväxt av personalen.