Unify lanserades med buller och bång i ett globalt event online och på ett 60-tal av företagets kontor. Lanseringen av det nya varumärket hänger starkt ihop med Project Ansible, som presenterades i juni i år (läs artikel om ökat tempo i utvecklingsarbetet).
Associationerna som det tunga industrivarumärket Siemens leder till är en värdefull historiebeskrivning, men nu vill SEN framåt och kastar loss med Unify. I och med det slipper de också att betala betydande licenskostnader till Siemens för att använda namnet, enligt källor till Telekom idag.
Siemens AG och The Gores Group är fortsatt ägare till företaget och varumärkesbytet ska inte handla om någon ändring på den punkten. Inte heller ledningsstrukturen är tänkt att förändras.
Unifys vd Hamid Akhavan sparade inte på superlativen när han keynote-talade vid lanseringen:
– Unify är unikt positionerat för att leda våra kunder och industrin mot framväxten av nya sätt att arbeta, kommunicera och samarbeta, där tekniken kommer att förstärka den gemensamma insatsen från informationsarbetare, vitalisera team och processer och förbättra affärerna. Våra kunder är fantastiska, vår historia är avundsvärd och vår framtid som Unify är omöjlig att stoppa!