– Vi är väldigt stolta över att Sandvik valde oss. Det är ett stort kontrakt, även för Siemens Enterprise globalt, säger Olof Ferenius, vd för Siemens Enterprise i Sverige.
Drift i Sverige
Det är den svenska organisationen med 55 anställda som har agerat ”lead country” i arbetet med att vinna affären, uppbackad av det globala Siemens Enterprise. Och det är Sverige som kommer att vara navet i den nya kommunikationslösningen.
All drift ska ske centralt från Sandvik IT. Systemen börjar installeras i Sandviks datacenter direkt efter nyår och planen är att de ska kunna tas i drift under första kvartalet. Siemens Enterprise ska stå för installation, projektledning och integration.
Den nya kommunikationsplattformen bygger på Siemens Openscape Voice och mobila uc-klienter, som gör mobilerna till anknytningar i växeln utan särskilda mex-abonnemang.
– Det blir möjligt att återanvända många av de fasta telefoner med sip-stöd som används idag. Men valet av ändpunkter kommer att variera mellan sajterna, förklarar Olof Ferenius.
Lokala gateways
Enligt Sofia Svensson, marknadschef på Siemens Enterprise, kommer Sandvik även att se över kontaktcenter, system för röstbrevlåda och en lösning för att kunna hantera och överblicka kostnader för telefoni och data (Teleopti Pro). Man kommer även att titta på en förbättring av möjligheten till röststyrd telefonist och andra stödsystem med en global röstportal.
Sandvik kommer att använda ”gateways” i varje land för att komma ut på det publika telenätet. Inom koncernen ska teletrafiken skickas på det befintliga ip-nätet.
Ti: Har ni på Siemens Enterprise något ansvar för hur nätinfrastrukturen ser ut?
– Nej, det är Sandviks ansvar. Vi har tydliga krav på redundans, jitter med mera och uppfattar att det ser bra ut, säger Olof Ferenius.
publicerad 2 december 2009