Även om man lägger mycket tid och energi på att träna upp och underhålla företagets chattbot kommer den aldrig att kunna besvara alla kundfrågor, något som riskerar att leda till missnöje och att kunderna fortsättningsvis väljer bort chattboten.
Ny tjänst ska göra chattboten mer effektiv
kontaktcenter AskFrank från Sinch är en ai-baserad sökmotor som kan integreras med kontaktcentret för att snabbt hitta svar på kundernas frågor.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Svenska Sinch erbjuder nu en lösning på problemet i form av en intelligent sökmotor som kan integreras med kontaktcenterplattformar och chattbotar. Tjänsten heter AskFrank och kan hantera över 100 olika språk och hämta sökresultat från flera olika källor, som en kunskapsdatabas på en webbplats eller pdf-filer.
– I en ekonomi där fler och fler organisationer använder sig av chatbotar för att kommunicera med kunder och för att sänka driftskostnaderna, ser vi ofta frustrerade kunder när chattbotar inte kan ge rätt svar, säger Sunny Dhami på Sinch.
Enligt Sinch behöver inte AskFrank förses med träningsdata för att leverera resultat. Det räcker med att koppla ihop den med en eller flera datakällor. Eftersom tjänsten bygger på ai-teknik är den inte begränsad till den exakta ordalydelse som kunden matar in, utan den söker istället information utifrån ämne och innebörd.
För att kunna använda sig av AskFrank måste man ha tillgång till samtalsplattformen Chatlayer och kontaktcenterplattformen Contact Pro från Sinch eller använda de öppna api:erna för att integrera tjänsten direkt på sin webbplats.