Ska HP ta upp uc-kampen med Cisco?

Köpet av 3Com ger HP tillgång till ett komplett utbud av produkter för företagskommunikation. Frågan är bara om de tänker ge sig in i uc-kampen eller planerar att sälja verksamheten vidare. Ett snabbt och tydligt beslut behövs menar analytiker.

I och med HPs köp av 3Com hårdnar konkurrensen när det gäller nätverksutrustning ytterligare. Men vad HP har för avsikter när det gäller 3Coms uc-produkter har det ännu varit förvånande tyst om.

Hittills har HP arbetat hårt för att knyta till sig växeltillverkare som Avaya, Aastra, Alcatel-Lucent och Mitel i konkurrensen med framför allt Cisco. Även Microsoft har ett partneravtal med HP där man gemensamt ska utveckla uc och samarbetslösningar. Frågan är därför om HP är berett att gå i närkamp med inte bara Cisco också utan med sina tidigare partners och stå på egna ben när det gäller uc.

Snabba besked krävs

Enligt analytikern Brian Riggs på Current Analysis ger köpet av 3Com möjlighet att åtgärda HPs avsaknad av kommunikationsprodukter i produktportföljen. Synergieffekterna med att para ihop HPs Pro Curve-switchar, säkerhetslösningar och serverhårdvara med 3Coms produkter för ip-telefoni skulle vara stora, vilket enligt honom skulle placera HP i en betydligt bättre position i förhållande till ärkerivalen Cisco.

Ett problem som Brian Riggs pekar på i sin analys är att 3Coms produkter på telefoniområdet har en mycket liten marknadsandel, bara 0,4 procent i Europa och 1,4 procent i Nordamerika. det innbär att HP står inför ett stort arbete för att stärka marknadspositionerna om de vill göra en egen uc-satsning.

Current Analysis rekommenderar HP att allvarligt överväga att behålla 3Coms ip-växlar i VCX-serien men konstaterar samtidigt att oavsett vilken väg man väljer är det allra viktigaste att ge ett snabbt och tydligt besked. Osäkerhet kring framtiden riskerar annars 3Coms möjligheter att kunna fortsätta verka på telefonimarkanden.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.