Skanova börjar sälja svartfiber

Telia Soneras nätbolag Skanova annonserar att man tänker börja sälja så kallad svartfiber till alla aktörer på marknaden, men kritiken från Telias konkurrenter har inte låtit vänta på sig.

Telias konkurrenter har länge krävt att de ska få tillgång till Skanovas fibernät för att konkurrensen på bredbandsmarknaden ska kunna fungera. Så ser det nu ut att bli, för från och med den 26 mars ska den nya produkten som döpts till Skanova fiber 2009 finnas för leverans på drygt 100 orter i Sverige. Inom definierade områden kommer Skanova också att dra ny fiber vid behov. Operatörerna ska kunna köpa produkten med en bindningstid från ett till fem år.

– En öppen fiberprodukt på svartfiber står överst på operatörernas önskelista, säger Skanovas vd Anna Philipson.

Rökridå menar Telenor

Reaktionerna från Telias konkurrent Telenor kom bara några timmar efter att Skanova annonserat den nya produkten.

– Vi och andra operatörer har under två års tid försökt köpa fiber från Skanova för att kunna förse Sverige med bredband och flera gånger fått samma besked som idag, nämligen att det dröjer eller lanseras inom kort. Under tiden som beslutet förhalas återmonopoliseras den svenska bredbandsmarknaden till förmån för Telia Sonera och nackdel för svenska bredbandskunder, kommenterar Johan Lindgren, Vd för Telenor i Sverige i ett pressmeddelande.

– Vi har hittills inte fått någon information som tyder på att Skanovas nya fiberprodukt skulle vara tillräcklig för att vi ska kunna fortsätta investera i svenska fibernät.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.