Skatteverket om livet efter Skype: Vi kommer att utgå från fasta chattrum

Samarbete Myndigheternas arbete med alternativ till Microsoft Teams slutar inte med rapporten. Nu går man snart in i fas 2 – som blir mer praktiskt än de första månadernas utredningar.

Skatteverket om livet efter Skype: Vi kommer att utgå från fasta chattrum

Myndigheternas rapport om alternativen till Teams fick stort medialt utrymme när den kom den 18 november. Rapporten är steg 1 och nu i veckan kan Esams styrgrupp fatta beslut om att inleda steg 2.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Steg 1 bevisar ju att alternativ finns som vi känner oss väldigt trygga med. Fattas beslut om del 2 kommer det att handla om att realisera de här lösningarna med samverkan i fokus, säger Skatteverkets Peter Nordström som är myndighetens representant i styrgruppen.

Han menar att eftersom att det idag finns ett samarbete mellan de stora myndigheterna så kommer man att i de lösningar som väljs efterfråga möjligheten att interagera mellan olika tekniklösningar.

– För oss på Skatteverket, Kronofogden och Valmyndigheten kommer vi att gå till någon av lösningarna eftersom vi behöver ny funktionalitet som vi saknar i vår lösning idag. Samtidigt är vi väldigt ödmjuka inför det faktum att samverkan och federation är nyckelfrågan här. Tappar vi möjligheten att samarbeta så är det katastrofalt, så det gäller att hitta balansen mellan att göra det här tillsammans med andra myndigheter och springa snabbt framåt själv.

Var kommer ni att börja hos er?

– Fasta chattrum förstår vi efter en medarbetarundersökning att det är efterfrågat. Det passar också väldigt bra att börja med eftersom det är en bra grund i en lösning som vi ”bygger”. Där tror jag att vi kan vara igång till sommaren med en pilot efter en upphandling.

– Sen är whiteboard ett område som vi tittar på, där vi har andra myndigheter som är ute i upphandling. Det är kanske en rätt enkel lösning att bara stoppa in eftersom vi jobbar agilt och med workshops, men där digitala post-it-lappar blir bra att tillföra.

Hur menar du med ”bygger”?

– Jag tänker alltså bygga med sådana här ”citationstecken” därför det som gör fasta chattrummet intressant är att man kan ha det som basplattan så att när användaren startar sin dator då kommer de in i det här fasta chattrummet där de har sina team och sina grupper. Det är ganska enkelt att addera en mötestjänst på en gruppchatt och det har vi ju provat nu, säger Peter Nordström.

Till exempel har man i arbetsgruppen testat Mattermost som gruppchatt och adderat Jitsi som mötestjänst. Då får man en knapp i gruppchatten för videomöten.

– När vi väljer skarpt sedan så kan man tänka sig att mötestjänsten vi väljer måste funka med gruppchatten och så vidare. Till slut börjar man ju närma sig det som Teams gör så bra för där utgår man från gruppchatten och så har man allting annat runt omkring. Så när vi pratar om att bygga då menar vi ju inte att vi ska spendera massa tid och resurser på att utveckla saker och ting utan det är ju att integrera saker och ting.

Myndigheternas lösningar kommer att upphandlas separat, så det är omöjligt att på förhand veta vilka lösningar som kommer att väljas. Men Peter Nordström hoppas att det blir olika lösningar som väljs.

– Tanken med del 2 är att ett gäng myndigheter alla skaffar några av lösningarna. Om vi väljer olika så får vi mer konkurrens och med fler leverantörer inne så kommer de utveckla bättre och smartare grejer, men vi kommer ju också börja röra oss i den riktning man ska vad det gäller digital suveränitet.

När Peter Nordström pratat med personer hos referensgruppens 121 olika offentliga verksamheter så har det funnits en oro för att arbetsgruppen bara skulle undersöka on prem-lösningar. Man ville ha sina samarbetslösningar i molnet, och köpa det som en tjänst.

– På listan i rapporten finns det lösningar både på plats och i molnet. En rolig dimension är om två myndigheter väljer samma lösning, men en har det som tjänst och kör själv. Jag tror vi kommer att se en stor differens där.

Framåt sommaren tror han att många myndigheter är igång, men om det blir i piloter i en begränsad omfattning eller mer storskaliga installationer är inte det viktiga nu tycker han.

– Nu ska vi bara visa att det här funkar som man tror, så att man vågar investera vidare. Tänk om vi vid midsommar nästa år kan bjuda in referensgruppen och leverantörer och så har vi någon form av mässa där du bara ställt upp massa telefoner och datorer och paddor och så får man testa de olika sätt som verktygen fungerar. Det är olika smaker och olika funktionalitet och de körs hos olika myndigheter.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.