Skatteverket: ”Esam väckte marknaden och lärde oss att inte böja oss för tillverkarna”

Samarbete Det började som ett samverkansprojekt, men efter att Esam avslutats har Skatteverket kunnat dra oväntade insikter.
– Det har för alltid förändrat vårt sätt att arbeta på, säger strategen Daniel Melin.

Skatteverket: ”Esam väckte marknaden och lärde oss att inte böja oss för tillverkarna”
Daniel Melin, strateg på Skatteverket

När Esam-projektet sjösattes 2021 var det en ny typ av myndighetsöverskridande samverkan man testade och totalt ingick det 34 myndigheter och kommuner. Målet var att hitta vägar för ett modernare arbetssätt som inte innehöll Teams eller andra amerikanska molntjänster, men man fick även annat med på köpet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Anledningen till varför Esam-projektet var ett udda men lyckat projekt för oss var att vi inte hade en utarbetad plan. Vi visste inte vad projektet skulle landa i. Istället grundade det sig i ett behov som uppstod på grund av en marknadsbrist, säger Daniel Melin, strateg på Skatteverket.

Han syftar på Skatteverkets och en rad andra myndigheters behov av att hitta ett mötesverktyg som mötte deras juridiska krav – där Microsoft Teams inte blivit godkänt.

– Detta tvingade oss att berätta för marknaden vad vi ville ha, vilket är ett ovanligt angreppssätt. Normalt gör man tvärtom, man skannar av marknaden efter lösningar och väljer det som bäst motsvarar ens krav.

Fick marknaden att lyssna

Daniel beskriver det som om att Esamprojektet fick marknaden att förändras väldigt snabbt, något som ledde till en rad nya tekniska lösningar och partnerskap.

– Vi lyckades få marknaden att lyssna på våra behov istället för att anpassa oss till befintliga lösningar. Vilket går när man är många som går ihop men inte när man är ensam. Microsoft Teams var inte en möjlighet för oss och då kan vi inte heller låtsas att det är det. 

Enligt Daniel Melin ledde projektet även till att Stockholms stad gick med – vilket gjorde att det blev en statlig och kommunal samverkan, vilket även det är en ovanlig företeelse.

– Det var möjligt för att vi kunde enas om behovs- och kravbilden, som till slut landade i en kravspecifikation med 400 funktionella krav, en vägvisare och en enad front om vad som krävdes för att myndigheter skulle kunna chatta.

Matrix-protokollet beskriver kravbild

På samma sätt som man kan kommunicera med varandra via mail och telefon alldeles oberoende av vilken klient eller operatör man använder sökte myndigheterna efter en chattklient som fungerade oavsett vilken leverantör som användes.

– Detta är nu upp till marknaden att lösa. Från vårt håll landade det i Matrix-protokollet som beskriver kravbilden för hur man ska kunna säkerställa identiteten även i chatt.

Daniel Melin uppger att Skatteverket nu är färdiga med sin kravbild och redo för att sätta igång med sin upphandling, som skulle ha startat under hösten  – men som istället kommer igång i vår på grund av interna orsaker.

– Vi kommer att upphandla en molnbaserad helhetslösning. 

Vad tror du är skälet till att företags-Sverige inte har dragit samma slutsats som ni på Skatteverket har gjort avseende Microsoft Teams?

– Det handlar om risk. Privata företag kan hantera risk – och konvertera den till pengar. Som myndighet kan vi inte göra det eftersom vi har monopol på en rad tjänster. Som medborgare kan du inte vända dig till någon annan. Vi har helt enkelt ett helt annat ansvar och då kan vi inte ta vilka risker som helst. Vilket inte minst vår oroliga samtid visar – kraven på att fungera oavsett omvärldsläge har ökat.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.