”Skype är ett starkare varumärke”

UC En stark anledning till att Lync byter namn till Skype för företag kan vara att Microsoft vill utöka sin kundbas bland de små och mellanstora företagen och växa sig större på mer "Skypevänliga" marknader.

Läs även: Lync byter namn till Skype och Jobb och privat kommer närmare

Rykten om sammanslagningen har florerat en längre tid, redan i november 2012 skrev Telekom idag en artikel då Microsoft omstrukturerades och Lync flyttade in till affärsenheten Skype Division.

Ska vinna smb-kunder

Just nu spekuleras det vilt på tekniksajter världen över om varför Microsoft helt skrotar Lync som varumärke. Mashable.com citerar Microsofts vice president för Skype och Lync, Gurdeep Pall:

– Stora företag känner till Lync, konsumenterna känner till Skype. Men om du är ett sme-företag är du fast i mitten och kanske känner att Lync är ett stort åtagande. Vi tycker det är bra med ett gemensamt varumärke, då har vi bättre möjlighet att nå alla.

Vill växa i Asien

Att Skype är att starkare varumärke håller även Per Lind Hübinette, CTO och grundare av Cellip, med om:

– De kommer att nå smb-marknaden på ett helt annat sätt genom att dra nytta av det kända varumärket Skype. Lync är ganska känt i Europa och Usa men i andra delar av världen, som Asien, är Skype ett mycket större varumärke.

Han tror också att Lync-kunderna kan vänta sig fler nyheter som ännu inte avslöjats, för Cellips del tror han att kunderna kommer vinna fördelar av förändringen:

– Integrationen och möjligheten att ha alla typer av konversationer med skypekontakter ger möjligheter att bygga upp en helt annan kundservice som kan ta till vara på den kund-communityn som finns på Skype. Exemplet med att det blir enklare att vidarekoppla samtal innebär också fördelar för telefonister som arbetar i Lync.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.