Ska vinna smb-kunder
Just nu spekuleras det vilt på tekniksajter världen över om varför Microsoft helt skrotar Lync som varumärke. Mashable.com citerar Microsofts vice president för Skype och Lync, Gurdeep Pall:
– Stora företag känner till Lync, konsumenterna känner till Skype. Men om du är ett sme-företag är du fast i mitten och kanske känner att Lync är ett stort åtagande. Vi tycker det är bra med ett gemensamt varumärke, då har vi bättre möjlighet att nå alla.
Vill växa i Asien
Att Skype är att starkare varumärke håller även Per Lind Hübinette, CTO och grundare av Cellip, med om:
– De kommer att nå smb-marknaden på ett helt annat sätt genom att dra nytta av det kända varumärket Skype. Lync är ganska känt i Europa och Usa men i andra delar av världen, som Asien, är Skype ett mycket större varumärke.
Han tror också att Lync-kunderna kan vänta sig fler nyheter som ännu inte avslöjats, för Cellips del tror han att kunderna kommer vinna fördelar av förändringen:
– Integrationen och möjligheten att ha alla typer av konversationer med skypekontakter ger möjligheter att bygga upp en helt annan kundservice som kan ta till vara på den kund-communityn som finns på Skype. Exemplet med att det blir enklare att vidarekoppla samtal innebär också fördelar för telefonister som arbetar i Lync.
publicerad 12 november 2014