När Open AI:s grundare och vd Sam Altman i januari fick frågan om vilken app han använder mest blev svaret något överraskande inte ChatGPT. Ansiktet utåt för ai-revolutionen använder enligt egen utsago Slack ännu mer. Det är han långt ifrån ensam om enligt Slacks kundservicechef, Chief Customer Officer, Peter Doolan.
Slack-toppen: ”Varenda kund jag pratar med ställer frågor om…”
Samarbete Ai-revolutionen har förändrat det populära samarbetsverktyget Slack i grunden. Vi har pratat med bolagets executive vice president & chief customer officer, Peter Doolan om hur, de nya funktionerna och möjligheterna på svenska marknaden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– En genomsnittlig användare är inloggad på Slack någonstans mellan sex och åtta timmar om dagen och är aktiv i ungefär fyra timmar. Det understryker hur värdefullt Slack är för användaren eftersom det är så mycket information som flödar genom plattformen, men också någonting vi behöver hjälpa användaren att hantera.
I likhet med flera av de andra populära samarbetsverktygen på marknaden har Slack utrustats med en hel del generativ ai-funktionalitet under de senaste 18 månaderna. Bland annat kan användarna göra ai-stödda sökningar, få sammanfattningar av diskussionstrådar och en daglig översikt av viktiga kanaler användaren vill hålla koll på.
– På många sätt är det som att Slack är skapat för den här eran av generativ ai. Slack är som ett enormt arkiv för företagen fyllt av ostrukturerad information och data. Att addera och bädda in ai-teknik skapar otroliga möjligheter till rejäla produktivitetsökningar.
Det har gått tre år sedan crm-jätten Salesforce köpte Slack för drygt 235 miljarder kronor.
– Salesforce är fyllt av strukturerad data, och Slack är fyllt av ostrukturerad data. Skärningspunkten däremellan ger oss en otrolig möjlighet till att skapa värde för våra kunder. De senaste tre åren har vi haft fokus på att få till det här fantastiska äktenskapet och nu börjar vi se resultatet av det arbetet.
Vad handlar era kunddialoger om just nu?
– I princip varenda kund jag pratar med ställer frågor om hur de ska kunna betjäna sina kunder snabbare, engagera sina medarbetare mer och bli ännu mer produktiva.
Peter Doolan tycker sig en automationsrevolution ute i många branscher, men det är inte bara it-avdelningarna som driver utvecklingen.
– Det drivs av ett väldigt stort intresse för ai från egentligen alla avdelningar ute på företagen. För oss som tillhandahåller en plattform vars hela syfte är att låta medarbetare få ut max av sina arbetsflöden leder det både till utmaningar och till stora möjligheter.
Hur då?
– Jag tycker det är väldigt tydligt hur framtidens samarbetsverktyg kommer se ut. Det kommer vara en plattform som är ai-driven, konverserande till sin natur och dessutom bygger på no code. Dagens anställda ställer krav på en digital arbetsyta som anpassar sig efter deras behov och det är exakt vad vi tillhandahåller.
Peter Doolan beskriver Slack som en tidsmaskin.
– Men det handlar inte om att användarna ska kunna resa framåt eller bakåt i tiden, utan om att ge användarna mer tid till att vara produktiva och det är exakt det vi nu möjliggör med Slack AI. En genomsnittlig användare sparar 97 minuter i månaden med våra ai-funktioner.
På vilket sätt?
– Medarbetare lägger väldigt mycket tid på att läsa ikapp i olika kanaler. Det kan du nu slippa genom att be Slack ta fram sammanfattningar av det viktigaste som hänt i dina kanaler under tiden du varit borta.
– En annan tidskrävande sak är att hitta rätt personer för en uppgift. Nu kan du ha intellektuella diskussioner med Slack om ”Vem i företaget har rätt kompetens för den här uppgiften?” eller ”Vem har hanterat en sådan här utmaning tidigare?”.
Slack blev för ett par år sedan ett väldigt populärt alternativ på den svenska marknaden. Inte minst under inledningen av pandemin.
– Sverige och Norden är en väldigt viktig marknad för oss.Det finns en väldigt bred uppsättning företag och organisationer här som är väldigt framåtblickande i sin syn på teknik och det gör att det är väldigt kul att komma hit.
– Vi har alla typer av kunder i Sverige. Dels stora bolag som Volvo Cars, EQT och Spotify, men också en hel del mindre företag. Tjusningen med Slack är att det på samma gång kan passa både en startup och ett etablerat företag. Slack är de två procent av din mjukvarubudget som hjälper dig förbättra 98 procent av din investering, och företag som använder både Slack och Salesforce ser stora produktivitetsökningar i sin strävan att bli ai-drivna bolag.