Småföretag nobbar sociala medier

Svenska småföretagare är dåliga på att använda sociala medier, visar en undersökning. Facebook är mest populärt men bara var fjärde är aktiv dagligen.

Småföretag nobbar sociala medier

En färsk undersökning från e-bokföringsföretaget Speedledger hos 246 svenska småföretagare konstaterar att sociala medier inte ligger högt på dagordningen.

Bland de etablerade kanalerna är det inte oväntat Facebook som används mest, men bara 24 procent använder kanalen dagligen. 18 procent gör det några gånger i veckan och 38 procent säger sig aldrig använda Facebook.

Att blogga eller använda Twitter är det desto färre som gör. Bara fem procent bloggar dagligen, en siffra som även gäller för de som twittrar. Sju respektive fyra procent gör det någon eller några gånger i veckan.

Ökar synlighet – ratas ändå

– Många marknadsföringsexperter förespråkar kanalvalet dels för dess konstnadseffektivitet men också för att det skapar en högre synlighet på webben, något som lever kvar över tid. Trots detta är sociala medier fortfarande inte prioriterat bland småföretagarna i Sverige år 2012, konstaterar Speedledgers vd Magnus Nilselid.

En trolig orsak tros vara att småföretagare på grund av tidsbrist inte prioriterar sociala mediekanaler som ofta anges vara krångliga och tidsödande att använda. De faktiska resultaten kan även vara svåra att mäta.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.