Smartphones ökar

Försäljningen av smartphones har ökat 27 procent medan vanliga mobiltelefoner sjönk med 6 procent.

Under andra kvartalet 2009 sjönk försäljningen av mobiltelefoner med 6,1 procent jämfört med samma period 2008. Istället ökade försäljningen av smartphones med hela 27 procent, vilket är det snabbaste växande segmentet i mobilmarknaden.

Nokia behöll sin ledande position när det gällde mobiltelefoner med en marknadsdel på hela 36.8 procent. Långt efter kommer Samsung på 19,3 procent och LG som landar på tredjeplats med sina 10,7 procent. Sony Ericsson landade på en femteplats med sina 4,7 procent efter Motorola som totalt hade 5,6 procent.

Iphone växter snabbt

En uppstickare på listan är helt klart Apple som med sin Iphone snabbt klättrar på listan. Från att ha legat under förra årets andra kvartal på en marknadsandel motsvarande 2,8 procent har Apple nu klättrat upp till hela 13.3 procent. En snabb utveckling som säkert kommer hålla i sig i och med lanseringen av nya Iphone.

40,9 miljoner smartphones

När det gäller smartphone ser vi fortfarande Nokia högst på listan, men här med en större ledning på hela 45 procent. Andraplatsen ligger hos Research In Motion med 18,7 procent. Totalt gick försäljningen av smartphones upp till hela 40,9 miljoner enheter.

– Under fortsättningen av 2009 måste tillverkarna erbjuda produkter som kunderna vill ha, till exempel pekskärm och fokus på användargränssnitt. Det är ett hårt jobb att hålla kunder och operatörer nöjda! säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner.

På Gartner väntar man sig att det kommer bli tuffare för tillverkarna andra halvåret under 2009.

– Mobilanvändarna kommer troligen på att driva tävlingen bland de nuvarande tillverkarna när det börjar säljas e-bokläsare och mininotebooks från nya tillverkare. Slutligen kommer det att bli en tuff kamp om vem som kan sälja bäst saker till bäst pris, säger Carolina Milanesi.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.