Den snabba utvecklingen på marknaden för smartphones, surplattor och nya sätt att arbeta mobilt har sitt pris. Det visar den företagarpanel som Tele2 Business genomfört, där man tillfrågat 632 data- och telekomansvariga på svenska företag under februari.
Ökade klientkostnader och kostnader för mobil data är de främsta orsakerna till att 25 procent av företagens telekombudgetar spräcktes 2012. Resultatet är likvärdigt med det som de svenska cheferna vittnade om för 2011. Även då var det ökade kostnader för smartphones som gjorde att företagen överskred budget.
– Vi kan se en oerhört snabb teknikutveckling, både avseende nät och mobila arbetsverktyg som telefoner och surfplattor. Nya kraven kan därför vara svåra att ta höjd när budget sätts i företagen i början av ett verksamhetsår, säger Anders Långsved, ansvarig på Tele2 Business.
Inför 2013 har 20 procent av företagen ökat budgeten för data och telekom, 63 procent ligger kvar på samma nivå som 2012 och 18 procent har fått skära ner.