Snart kan affärssystemet få mobil röststyrning

Mobilt Att snabbt hitta rätt information i ett komplext affärssystem när du är på språng är inte alltid helt enkelt. Så visst vore det smidigare om man kunde prata med det och få det att på egen hand hitta uppgifterna. Ett utvecklingsprojekt hos IFS visar att det är fullt möjligt.

Ännu så länge är IFS röststyrda app bara ett försök, men i princip är den klar att sättas i skarp produktion.
Ännu så länge är IFS röststyrda app bara ett försök, men i princip är den klar att sättas i skarp produktion.

– Ett affärssystem kan vara nästan lika svårnavigerat som internet.

Den som påstår det är Martin Gunnarsson, forskningschef hos affärssystemtillverkaren IFS, så han borde ha en viss självinsikt. Inte blir det heller lättare när systemen ska göras åtkomliga mobilt för på en mindre skärm och ett virtuellt tangentbord tar det både längre tid att bläddra igenom menyer och skriva sökningar.

Lösningen skulle kunna vara att använda en röststyrd assistent i stil med Siri eller Cortana för att slippa en massa knappande och skrollande. Det är precis vad IFS med gott resultat har testat genom ett utvärderingsprojekt.

– Att använda röststyrning inom avgränsade processer är inget nytt, men det vi gjort är testa röstbaserad fritextsökning av all information i affärssystemet, säger Martin Gunnarsson.
– Att använda röststyrning inom avgränsade processer är inget nytt, men det vi gjort är testa röstbaserad fritextsökning av all information i affärssystemet, säger Martin Gunnarsson.

Sök på allt

– Grunden är att man i vårt system sedan ett antal år har kunnat ”googla”, det vill säga göra fritextsökningar istället för att söka i specifika fält. Det är något som vi var först i branschen att erbjuda. Nu har vi jobbat vidare tillsammans med Google och Microsoft och kombinerat fritextsökning med röstigenkänningsteknik, säger Martin Gunnarsson.

Resultatet har blivit en mobilapp som man kan be om information från affärssystemet. Sökningen kan vara väldigt specifik, till exempel visa faktura 234456, eller bredare, vilka kunder har vi i Göteborg. Beroende på vilken information det handlar om kan man få svaret uppläst eller presenterat på skärmen och man kan också få systemet att ändra uppgifter med hjälp av rösten, exempelvis statusen på ett ärende.

– Första reaktionen hos många av dem som fått testa är att det måste vara fejk, det är lite Star Treak över det, konstaterar Martin Gunnarsson.

Konverteras i molnet

Röstinformationen skickas krypterad till Microsofts och Googles servrar i molnet där den konverteras till text, vilken sedan skickas tillbaka till affärssystemet där den blir en fritextsökning. Beroende på vem den inloggade användaren är, eller rent av var hen befinner sig kan systemet välja vilken information som ska visas på skärmen.

Ännu har lösningen inte varit ute på skarpa tester hos verkliga användare men i princip är den produktionsklar och kan mycket väl komma att ingå i nästa större produktuppdatering från IFS.

I dagsläget fungerar IFS testapp bara om man pratar engelska eller några av de andra stora världsspråken. Hur man ska få det att fungera också med svenska och andra språk är något som diskuteras och lite av en showstopper tror Martin Gunnarsson.

– Även om många kan engelska kan det vara en barriär. Det är också ett nytt beteendemönster att prata istället för att skriva och det kräver viss tillvänjning. Men jag tror att man som användare hittar ett sätt att prata som fungerar.

Enkelhet hägrar

Med över en miljon IFS-användare varav en all större del förväntar sig mobil åtkomst till affärssystemet finns det många som har potentiell nytta av att kunna prata med det istället för att skriva. Men Martin Gunnarsson ser också andra vinster.

– Vi vill att våra system ska gå att använda direkt, utan en massa introduktion. Tack vare internet och färdiga rösttjänster är det egentligen inte raketforskning, säger han.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter