– Vi räknar antalet cloud seats och där har vi konkurrerat med Telenor om tredjeplatsen och har fortfarande Tele2 och Telia framför oss, säger Claes Lindholm som startade på bolaget redan 2004 och sedan någon månad är ny vd för Soluno Sverige.
Soluno: Nu är vi trea på molnmarknaden
Telefoni Soluno fortsätter växa. Med köpet av Techsteps svenska telefoni-kunder uppger nya Sverige-chefen Claes Lindholm att man klättrar till platsen som den tredje största aktören inom Cloud Communications.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Techstep är ett norsk it-bolag med verksamhet i flera länder, bland annat Sverige. Under hösten har koncernledningen bestämt sig för att renodla verksamheten och sälja av det som man kallar för voice- och kontaktcenter-kunder i Sverige och Norge.
I dagarna blev affären klar och köpare är Soluno i Sverige och Zisson i Norge. Köpesumman landar totalt på 65,5 miljoner norska kronor, ungefär lika mycket i svenska kronor, enligt ett pressmeddelande från Techstep. Hur mycket av summan som rör den svenska delen uppger man inte.
Hur många kunder rör det sig om?
– Siffran kan jag inte kommentera, men tillräckligt många för att nu konkurrera om tredjeplatsen. Det här är väldigt nytt fortfarande, men de kunder som kommer över till oss på Soluno kommer att få en smidig övergång då båda leverantörerna har samma plattform i botten. Så det blir ingen stor migration för kunderna säger Solunos Sverigechef.
Affären rör ju kundstocken, men kommer ni att ta över personal också?
– Det är ju väldigt tidigt fortfarande som sagt, men det pågår diskussioner.
Vad är det som gör att ni tar över tredjeplatsen bland molnleverantörer?
– Vi växer mycket organiskt, samtidigt som vi gör förvärv som det här, säger Claes Lindholm och fortsätter:
– Organiskt fortsätter vi utveckla våra indirekta försäljningskanaler, partner och wholesale samtidigt som vi stärker upp de regioner där vi inte historiskt sett har varit jättestarka. Vi upplever fortfarande att Sverige vill köpa väldigt lokalt och det tror vi kommer att fortsätta även om det kanske inte är klassiska butiker som man handlar i utan av it-spelare istället.
Den klassiska Soluno-kunden är företag i privat sektor i SME-segmentet. Men Claes Lindholm ser en förändring och att leverantören allt mer tar sig in i Large-segmentet.
– Vi har varit väldigt starka på SME tidigare och på Large vinner vi mer mark än vad vi har haft tidigare. Det tror jag beror på vår operatörsoberoende växel som man kan behålla även när man byter operatör. Vi märker att i det här segmentet så får man kanske ett bra erbjudande från en operatör och vill köra med det i 24 månader, men skulle man också behöva byta ut hela växeln så är det mycket mer komplicerat.
Hur ser du på fler förvärv framöver?
– Vi kommer fortsätta växa organiskt primärt, men det kommer ju även finnas förvärv framåt när tillfälle ges och det är bra för båda parter. Till exempel när det finns spelare som vill bli av med delar när man renodlar verksamheten på ett eller annat sätt såsom i detta fall.