Soluno: Vi skapar Europas med ganska bred marginal största cloud-bolag

Affärer Belgiska Destiny köper svenska Soluno från SEB Equity och Telepo från Mitel. Telekom idag tog sig en pratstund med Mattias Ohde, vd på Soluno i Sverige om affären, namnbyte och möjligheterna att växa.

Soluno: Vi skapar Europas med ganska bred marginal största cloud-bolag

Ni brukar ju köpa upp företag. Vad hände nu?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Det har vi väl till viss del gjort nu också. Det är fyra år sedan vi skapade Soluno genom att slå ihop Solus och Uno med ägaren SEB Private Equity. Det som sker nu är att SEB kliver av och in kliver Destiny. Destiny är ett större bolag som ägs av en större fond så man har ganska mycket muskler. Det unika här är ju att vi även förvärvar Telepo från Mitel, så vi skapar Europas med ganska bred marginal största cloud-bolag.

Att Mitel säljer av Telepo kändes ganska överraskande för mig. Hur kommer det sig att det blev affär?

– Det har varit ett vägval för dem. De har sin amerikanska Connect-plattform som de har valt som sin primära plattform. Den plattformen de sitter kvar med är kanske inte den bästa, men den som de valde. Då var det ganska naturligt för oss att handla. Vi gör en inkråms-affär. Vi köper tekniken och mjukvaran, men även organisationen som till största del finns i Stockholm och alla kunder.

Hur gick affären till?

– Vi har haft en dialog med Destiny under en lång period. Jag har känt Daan de Wever sedan 2016. Sedan har dialogerna intensifierats. Vi har inte varit ute i någon aktiv försäljningsrunda utan det har varit en löpande dialog och nu var tajmingen rätt. Samtidigt dök möjligheten att köpa Telepo upp och det är sällan som stjärnorna står så rätt, men nu gjorde de det. När man kombinerar de här tre delarna blir det en väldigt fin helhet. Europas största Ucaas-provider alla kategorier.

Tidigare Telepo-vd:n Patrik Sörqvist är ju koncern-vd för Soluno nu. Hur viktig har han varit för den här affären?

– Han är viktig, men det är många som också varit viktiga. Jag har jobbat med Telepo i tolv år är också ganska väl insatt i produkten, personerna och processerna. Vår produktchef Johan Dahlström har också varit produktchef på Telepo så vi är ganska många som har koll på dem. Dessutom så har Destiny själva också varit kunder till Telepo sedan 2013. Så det finns många beröringspunkter som hjälpt till.

Vad blev köpesumman?

– Vi är inget publikt bolag och vi ämnar inte att kommunicera några summor. Men uppenbarligen blev det ju affär så det måste betyda att det är ett marknadsmässigt pris.

Blir det ett gemensamt Soluno/Telepo-kontor framöver i Stockholm?

– Nej. Vi är väldigt noga med att hålla isär vissa delar. Den affär som Soluno bedriver i Sverige vill vi inte klumpa ihop med produktutveckling och Telepo-plattformen. Och Telepo har ju fina kunder som Telia, Tele2 och Tre med flera så för oss är det viktiga att hålla isär det. Vi kommer att flytta ut Telepo från Mitels lokaler, men det blir i egna lokaler. Det är inte 100 procent bestämt än, men det blir troligtvis i närheten eftersom det är praktiskt.

Soluno har ju funnits i bara fyra år, men namnet känns ganska inarbetat. Kommer Soluno att vara kvar som namn eller byter ni till Destiny?

–  Inget sådant är bestämt, utan det här året fortsätter allt som as is. Skulle vi prata om ett år så är målet att ha ett gemensamt brand i Europa, men vilket brand det är inte klart. Det arbetet är inte färdigt än och det kanske inte ens är något av de befintliga namnen som det blir.

Hur påverkas Solunos internationella affärer av köpet?

– Tanken är att expandera ännu kraftigare i Europa. Det vi skapar nu är ett bolag med 650 anställda, 1,7 miljarder i omsättning och 2 miljoner cloud-seeds. Ambitionen är att ta täten och accelerera det där kraftigt. Vi kommer att investera i Telepo-plattformen och fortsätta att sätta ned flaggor i den europeiska myllan. Målet är att vara topp3 på de marknader som vi är på och där är vi redan i Sverige, Nederländerna, Belgien och Frankrike.

Är ni topp3 i Sverige idag?

– Allting beror på hur man räknar, men när man kommer till Cloud och Cloud seats är vi absolut topp3 i Sverige.

Om man tar hela företagsmarknaden då. Vilken plats har ni då?

– För oss är det inte mobiloperatörers-andelen som är det intressanta. Vi räknar på den tjänstebaserade sidan, alltså cloud pbx, och där är vi redan topp3. Och räknar man med Telepo-kunderna så är vi ganska nära 100 procent av den marknaden.

Vi byter spår. Kommer du att fortsätta driva Soluno med den nya ägaren?

– Det här året kommer allt att vara ganska mycket som det är idag. Sen kommer vi att titta på saker som gynnar investeringar och lönsamheten.

Gäller detsamma Telepo-chefen Rami Houbby?

– Han är en del av den här affären också. Så detsamma gäller för honom.

Avslutningsvis: Ni har ju byggt många integrationer ovanpå Telepo-plattformen för Solunos kunder. Kommer det att bli tillgängliga för även Telepos kunder framöver?

– Det vi har byggt är tjänster som vilar ovanpå cloud pbx, som ett digitaliseringslager. Verktyg för leverans, support, self service, billing, api-stack och Over the top-tjänster. Vi har ju jobbat med partners och wholesale-partners de senaste åren och alla de har ju redan haft tillgång till de här tjänsterna. Finns det ett intresse från nuvarande Telepo-kunder så blir det enkelt att lyfta in de här tjänsterna i Telepo-plattformerna.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.