Solunochefen slutar – här är hans nya roll

Branschen En ny enhet som ska stå för innovationen inom Destiny. Mattias Ohde har nu lämnat vd stolen på Soluno för en ny roll i koncernen.

Solunochefen slutar – här är hans nya roll

Destiny har på kort tid vuxit rejält och tidigare i år så blev Soluno/Telepo en del av företaget. Nu kommer en första omstrukturering och inom koncernen etableras en ny enhet kallad ”Destiny for Service Providers”. Telekom idag ringde upp Mattias Ohde som blir general manager och kommersiellt ansvarig.

– Det vi gjort nu är att skapa ett produktbolag i koncernen som har till uppgift att serva operatörer och tjänsteleverantörer inklusive våra landsbolag. Och det är här vi har samlat all innovation- och produktutveckling inom Destiny. Här ingår hela Telepo, men även delar från Soluno samt andra produkter och tjänster inom Destiny såsom Contact center, ai, chatbottar med mera, säger den forne Solunochefen.

Hela koncernen består av flertalet bolag spritt över sju länder och med över 700 anställda. Det man genom uppdelningen vill få till är att renodla de olika funktionerna.

– Genom detta så kommer våra landsbolag sälja direkt till slutkunder. Produktbolagets kunder blir landsbolagen. Men genom att vi samlat all innovation under ett och samma paraply så kan vi öka takten på vår utvecklingen och landsbolagen fokuserar mer på slutkunder.

Dubbla resurserna

Mattias säger att det nya företaget, som internt kallas för Destiny Spark, kommer att ha bra resurser.

– Vi fördubblar stoleken på vår innovation och nu när vi samlar ihop oss kommer vi vara 100 personer.

Innebär det här att man kommer flytta ihop personalen under ett och samma tak? Nej, det säger Mattias inte kommer att ske.

– Nej, det kommer fortfarande vara så att vissa innovationsbolag sitter kvar. Vi flyttar inte folk, utan exempelvis de som sitter på Telepo kommer sitt kvar.

Så vad händer med Soluno, kommer det fortsätta som vanligt. Och vem tar över som vd när du går.

– Inom Destiny så har vi ju lokala marknader där bolag säljer till slutkund, där är Soluno ett av dem. Så ser det ut framöver. Men när det gäller branding, så kan det hända en del i framtiden – men det är inget som sker just nu. Chef för Soluno är Claes Lindholm. Han har haft rollen som managing director på Soluno under mig redan ett par år, säger Mattias.

Ett av skälen till att Destiny väljer att strukturera om är enligt Mattias för att kunna vara än mer fokuserade.

– Redan i dag är vi, sett till användare, störst i Europa. Men vi vill bygga det ingen gjort tidigare, en paneuropeisk molnaktör. Det här är ett viktigt steg på vår fortsatta strävan framåt.

Vad är då målsättningen med det nya bolaget. Vad vill man åstadkomma på kort sikt?

– Målsättningen är fortsatt expansion som Europas nummer ett inom UCaaS. Men med snabbare innovationstakt med både större djup och mer bredd samt en klart ökad användarupplevelse. Dessutom: Att få den innovation och produktflora som redan finns inom Destiny integrerad och tillgänglig till kunderna för Destiny for Service Providers. Den långsiktiga strategin är att fortsätta att vara Europas ledande aktör och att utöka det försprånget ytterligare genom fortsatt innovation och organisk tillväxt. Men också genom fortsatta förvärv både för att växa på nya marknader, men även genom att förvärva teknik och innovation i framkant. I dag omsätter vi knappt två miljarder. Ambitionen är att fortsätta att växa markant snabbare än marknaden, säger Mattias Ohde.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.