Sömlös kundtjänst snart vardag

Kundservice Konsumenter blir allt mer vana, och föredrar, att kommunicera med företag via multipla kanaler. Sömlösa, enhetliga lösningar för kundkontakt via mejl, telefon, chatt och sociala medier är snart vardag menar kundtjänstföretaget Zendesk.

Sömlös kundtjänst snart vardag

Det som betyder mest för kunderna är kort svarstid och att de snabbt får en lösning presenterad. Konsumenterna är även konsekventa i sina önskemål, oavsett vilken kanal man än väljer. Ungefär hälften förväntar sig att få en lösning inom 30 minuter om man ringer. När det gäller svar på sociala medier ger man företagen lite längre på sig att svara, nämligen en dag.

75 procent förväntar sig dock en presenterad lösning inom en dag när de mejlar företags kundtjänster, det visar en undersökning från kundserviceföretaget Zendesk.

Skiljer ej på kanalerna

Förväntningarna är också stora på att få hjälp, majoriteten vill ha samma upplevelse vilken kanal man än väljer i kontakten. Det ska inte vara någon skillnad om man twittrar eller om man mejlar.

Zendesk menar att detta är en förändring i beteende som under 2014 kommer ta över allt mer. Kunderna skiljer inte längre lika mycket på vilket kontaktväg de använder sig av, man förväntar sig att kunna kontakta företag via mejl och sedan få svar via sms. Det menar Zendesk ställer krav på företagen att hitta sömlösa lösningar för sin kundtjänst, som kan tillgodose kundens önskemål.

7000 personer, i bland annat USA, Storbritannien, Brasilien, Frankrike och Tyskland, svarade på frågor om den sömlösa kundtjänst. Enkäten gjordes av Loudhouse på uppdrag av Zendesk.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter