Sony Ericsson fortsätter att tappa

När Motorola rasar på världsmarknaden kniper konkurrenterna fler marknadsandelar. Men Sony Ericsson fortsätter att tappa mot de övriga jättarna.

Analytikerhuset Gartner har presenterat sina siffror för den globala mobilförsäljningen under årets första kvartal. Som vanligt går det allra bäst för Nokia som har ökat sina globala marknadsandelar från 35,5 till 39,1 procent, jämfört med samma tidsperiod i fjol. Det innebär att Nokia har sålt drygt 115 miljoner mobiltelefoner under kvartalet.

Samsung har sålt tio miljoner fler mobiltelefoner under detta kvartal, drygt 42 miljoner, vilket ger mobiltillverkaren en starkare andra plats bland jättarna med 14,4 procent av marknadsandelarna. Förra året hade Samsung 12,4 procent av marknadsandelarna och låg efter Motorolas 18,4 procent. Den amerikanska jätten har nu backat till en marknadsandel på 10,2 procent och sålt färre än 30 miljoner mobiltelefoner under kvartalet.

Sony Ericsson tappar

Även LG Electronics har lyckats knipa åt sig fler marknadsandelar. Koreabaserade LG ökar från 6,2 till 8,0 procent med en försäljning på drygt 23 miljoner mobiler. Däremot har Sony Ericsson tappat jämfört med första kvartalet 2007. Då hade Sony Ericsson en marknadsandel på 8,4 procent. Idag ligger den på 7,4 procent trots att tillverkaren har sålt nästan två miljoner fler mobiltelefoner, det vill säga 21,7 miljoner enheter. Men Gartner anser att Sony Ericssons produktportfölj är starkare än LGs, vilket kan innebära att den svensk-japanska tillverkaren tar tillbaka fjärde platsen under nästa kvartal.

Totalt ökade mobiltelefonförsäljningen i världen med 14 procent under kvartalet. Det innebär att 294,3 miljoner mobiltelefoner fått nya ägare. Däremot minskar försäljningen i Västeuropa för första gången sedan år 2001. Nedgången ligger på hela 16,4 procent, enligt Gartner.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.