Sony Ericsson skaffar grönt hjärta

Med bland annat en satsning på miljövänligare telefoner under ett nytt produktsortiment kallat Greenheart vill Sony Ericsson minska sin andel av koldioxidutsläppen. Först ut blir C901 Greenhart.

Sony Ericsson skaffar grönt hjärta

Med telefonerna i Greenheart-sortimentet, som förutom C901 också innehåller kommande modellen Naite och hörlurarna MH300, tänker Sony Ericsson sänka koldioxidbelastningen med 15 procent. För att åstadkomma detta har man bland annat valt att bara skicka med manualen elektroniskt i telefonen, minskat förpackningarna och använda återvunnen plast i produkterna.

Sensor anpassar skärmen

C901 Greenheart som kommer ut i butikerna redan nu i juni är utrustad med en optiskt sensor som anpassar ljusstyrkan på skärmen för att hålla energiförbrukningen nere. Minst 50 procent av telefonen är tillverkad av återvunnen plasten och färgen är vattenbaserad. I telefonen finns också ett program som hjälper till att visa hur mycket koldioxid du sparar genom att ta en promenad i stället för bilen.

Naite, som kommer till butikerna under tredje kvartalet, är en enklare gsm-telefon. Den kommer att levereras med en nyutvecklad lågenergiladdare, EP 300 Greenheart.

Större miljösastning

– Vi bygger vidare på arvet från våra moderbolag och arbetar hela tiden med att vara marknadsledande i att ta bort skadliga ämnen i våra telefoner och skapa branschledande energieffektiva laddare. Innovationerna i de nya modellerna kommer också att implementeras i vårt bredare sortiment under 2010 och 2011, säger Dick Komiyama, vd för Sony Ericsson.

Greenheart-sortimentet ingår i en större miljösatsning från mobiltillverkaren med målen att minska koldioxidutsläppen från den egna driften med 20 procent till 2015 och sänka alla företagets produkters koldioxidutsläpp under livscykeln med 15 procent fram till 2012.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.