Sony Ericsson tar marknadsandelar

Både Nokia och Sony Ericsson har sålt tillräckligt med mobiltelefoner under andra kvartalet för att öka sin globala marknadsandel. Men för Siemens ser det mörkt ut, enligt analysföretaget Gartner.

Svenska Dagbladet har tagit del av en rapport från analysföretaget Gartner. I rapporten finns analysföretagets uppskattningar av den globala mobiltelefonförsäljningen för andra kvartalet i år. I sin helhet har marknaden en rekordtillväxt just nu och det såldes sammanlagt 190,5 miljoner mobiltelefoner världen runt under andra kvartalet. Gartner spår att även 2005 blir ett rekordår med minst 779 miljoner sålda mobiler totalt.

Tillväxtmarknader som exempelvis Ryssland, Turkiet och Nigeria driver framförallt tillväxten. I länder som Japan där de flesta redan köpt avancerade mobiltelefoner är marknaden ganska mätt.

Siemens tappar

Bland mobiljättarna har Nokia, Sony Ericsson och Motorola ökat sina marknadsandelar jämfört med första kvartalet i år. Nokia har ökat från 30,4 till 31,9 procent, Sony Ericsson från 5,5 till 6,2 procent och Motorola från 16,8 till 17,9 procent.

Det innebär att Nokia är fortsatt stark etta på världsmarknaden, följd av tvåan Motorola och Samsung som trea. Samsung har dock tappat något, från 13,3 till 12,8 procent av marknaden.

LG Electronics behåller sitt försprång mot Sony Ericsson med en marknadsandel på 6,5 procent. Krisdrabbade Siemens är den största förloraren bland mobiljättarna. År 2003 hade Siemens omkring 9 procent av marknaden men företaget fortsätter att tappa mark. Första kvartalet i år hade Siemens 5,5 procent men nu ligger siffrorna på 4,7 procent.

Tillsammans har mobiljättarna tagit marknadsandelar från de mindre tillverkarna och uppstickarna som framförallt finns på den kinesiska marknaden.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.